“Regering wil Brussels Airlines financieel steunen maar eist eerst garanties van Lufthansa”
Lufthansa-topman Carsten Spohr komt vrijdag naar Brussel om met de Belgische regering te spreken over de toekomst van Brussels Airlines. Dat heeft minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) gezegd in ‘Terzake’. Als moederbedrijf speelt Lufthansa een cruciale rol in de toekomst van Brussels Airlines, dat dinsdag een zwaar herstructureringsplan aankondigde, waarbij duizend jobs op de tocht komen te staan. De federale regering lijkt bereid om Brussels Airlines financieel te steunen, zodat de luchtvaartmaatschappij de coronacrisis kan overbruggen. Maar daar moeten dan garanties van Lufthansa tegenover staan.
“Je kan moeilijk zeggen: de overheid moet tussenkomen in een privaat bedrijf, maar voor de rest hebben we geen verantwoording af te leggen. Dat gaat niet”, zei minister De Croo. “Ik heb Spohr duidelijk gemaakt dat we mekaar moeten zien in Brussel en we gaan dat vrijdag doen.”
Lufthansa wil niet van overheidsinmenging weten en houdt het been stijf, maar De Croo hoopt op “redelijkheid”. “Op een bepaald moment denk ik dat de nood hoog zal zijn. En als de nood hoog is in een onderhandeling, ook in de Duitse, dan denk ik wel dat we op een bepaald moment tot redelijkheid moeten komen”, zei de minister.
Onderhandelingen
De Croo verwees naar de onderhandelingen die Lufthansa parallel voert met de Duitse en Oostenrijkse overheden. Er zal een oplossing moeten komen “waarin die drie landen zich kunnen vinden”, betoogde de minister. Hij heeft naar eigen zeggen bijna dagelijks contact met zijn Duitse en Oostenrijkse collega’s. “Natuurlijk zorgen we ervoor dat we niet uit elkaar worden gespeeld.”
Intussen meldt de krant La Libre Belgique dat de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) had voorgesteld om, onder voorwaarden, een participatie van 25 procent en één aandeel te nemen in het kapitaal van Brussels Airlines. Dat komt neer op een blokkeringsminderheid. Lufthansa zou dat voorstel maandagavond afgewimpeld hebben.
Vakbonden
De vakbonden van Brussels Airlines hadden dinsdag een ontmoeting met premier Sophie Wilmès (MR), minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) en minister van Werk Nathalie Muylle (CD&V), nadat eerder op de dag bekend raakte dat een kwart van de ruim 4.000 banen bij de maatschappij op de helling staat.
Volgens Filip Lemberechts van de liberale vakbond heeft Lufthansa een aantal garanties gegeven tijdens de bijzondere ondernemingsraad, waar een herstructureringsplan voor Brussels Airlines werd voorgesteld. Zo zouden er nieuwe toestellen voorzien zijn, bijvoorbeeld de Airbus A321 op de lange afstand. Maar die garanties moet Lufthansa ook aan de regering geven.
“Geen kat in een zak kopen”
“De regering was benieuwd naar de sociale impact, maar ook naar de investeringen die gepland zijn vanaf 2022", zei de ACLVB’er na afloop van het overleg met de politici. “De Belgische regering wil dat meenemen in de gesprekken met Lufthansa en die zaken betonneren in een akkoord.”
Ook Paul Buekenhout van de christelijke vakbond pleitte voor duidelijkheid bij het Duitse moederbedrijf. “Het is uiteindelijk de Belgische regering die belastinggeld moet investeren in de werkgelegenheid hier in België”, klinkt het. Ook hij verwees naar beloofde, milieuvriendelijkere vliegtuigen. “Maar dat moet duidelijk afgesproken worden, zodat men geen kat in een zak koopt.”
Het mag niet enkel een afbouwscenario zijn, er zal ook geïnvesteerd moeten worden. We verwachten een duidelijk signaal van de Duitse moedermaatschappij
Procedure-Renault
De vakbonden toonden zich voorts verwonderd dat de regering blijkbaar nog niet op de hoogte was van het herstructureringsplan van Brussels Airlines. Zo had minister Muylle volgens Didier Lebbe - ook van de christelijke vakbond - nog geen weet dat er een procedure-Renault zou worden gelanceerd.
Regering en vakbonden hebben afgesproken om voortaan elke week te overleggen, zodat de dossiers van de herstructurering en de staatssteun aan elkaar gekoppeld zouden blijven. Over een timing voor een eventuele deal tussen de regering en Lufthansa lieten de vakbonden zich niet uit.
9 miljard
De regeringsleden vertrokken na het overleg zonder de pers nog te woord te staan. Voor aanvang had minister De Croo al herhaald dat hij een “geloofwaardig toekomstplan” wil met voldoende garanties over de rol van Brussels Airlines na de crisis. “Het mag niet enkel een afbouwscenario zijn, er zal ook geïnvesteerd moeten worden. We verwachten een duidelijk signaal van de Duitse moedermaatschappij”, klonk het.
Aan de overheid werd een steunpakket van 290 miljoen euro gevraagd om Brussels Airlines doorheen de coronacrisis te loodsen. “Er zijn heel veel discussies geweest met Lufthansa tot nu toe en dat zijn zeer moeilijke besprekingen”, stelde De Croo. “Dat komt ook omdat Lufthansa zelf in zeer moeilijke discussies zit met de Duitse overheid over die 9 miljard.”
De minister sprak van “een bijzonder zwarte dag voor iedereen die bij Brussels Airlines werkt en iedereen die op de luchthaven werkt”. “Al onze aandacht zal de komende weken gaan naar hoe we het aantal naakte ontslagen maximaal kunnen reduceren.”
Politieke reacties
Vanuit politieke hoek wordt in de eerste plaats aandacht gevraagd voor het personeel en een geloofwaardig toekomstplan. “De bescherming van tewerkstelling moet vastgelegd worden in een businessplan dat de toekomst van Brussels Airlines verzekert”, reageert CD&V-voorzitter Joachim Coens. “Verder moeten er geluids-, milieu- en klimaatengagementen zijn voor lawaaierige en vervuilende vliegtuigen. Tot slot mag het Belgisch geld niet doorgesluisd worden naar moedermaatschappij Lufthansa.”
Kamerlid Tim Vandenput (Open Vld) betreurt het slechte nieuws dat het personeel vandaag te horen kreeg. Voor hem moet de overheid meewerken aan een reddingsplan, maar moet ook Lufthansa over de brug komen. “Een toekomst voor Brussels Airlines is pas mogelijk met een geloofwaardig toekomstplan. Na de herstructurering en de coronacrisis moet Brussels Airlines kunnen inzetten op winstgevende groei die ecologisch verantwoord is. Daarvoor zijn investeringen en garanties nodig. We verwachten van Lufthansa een duidelijk engagement.”
Ook Groen-kamerfractieleider Kristof Calvo spreekt van een "heel trieste dag" voor de werknemers van Brussels Airlines en hun gezinnen. Voor hem is een "geloofwaardig, sociaal en duurzaam toekomstplan een must", schrijft hij op Twitter. Een eventuele deal met het Duitse moederbedrijf Lufthansa "moet er één zijn met aandacht voor jobs en klimaat".
Zijn PS-collega Ahmed Laaouej vindt dat bij het schrappen van 1.000 jobs de prioriteit moet gaan naar de werknemers en hun familie. "Geen blanco cheque aan Lufthansa, dat meer dan 2 miljoen euro winst maakte vorig jaar", twittert hij. "Solidariteit met de werknemers", besluit de socialist.
In een mededeling roept PVDA-kamerfractieleider Raoul Hedebouw de regering op het schrappen van jobs bij Brussels Airlines te weigeren. "We kunnen op geen enkele manier overheidssteun overwegen voor een bedrijf dat duizend mensen op straat zet", vindt hij. De partij roept minister De Croo op om niet mee te stappen in dit verhaal en een nationalisering als stok achter de deur te houden.
"Het behoud van jobs moet centraal staan bij Brussels Airlines," zegt zijn fractiegenote Maria Vindevoghel, die in het verleden zelf jaren op de luchthaven in Zaventem werkte. De PVDA steunt de werknemers in hun strijd voor werkgelegenheid en wil daartoe het bedrijf en de overheid onder druk zetten. De partij roept ook op tot een spoedvergadering van een gemengde Kamercommissie Infrastructuur en Financiën.
Bekijk hier integraal de reactie van Minister De Croo:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
1.000 banen op de tocht bij Brussels Airlines, ook vloot krimpt met 30 procent, “duidelijk signaal” nodig van Lufthansa, zegt regering
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
Brand tijdens bouw nieuw OXY-project in Brussel: geen gewonden
Op het dak van het OXY-gebouw tussen het De Brouckèreplein en het Muntplein in Brussel brak vanochtend brand uit. De brandweer was snel ter plaatse om het vuur te bestrijden. Alle arbeiders en de kraanmachinist konden in veiligheid gebracht worden. De brand werd inmiddels geblust.Stad Brussel -
-
Staking luchthaven Charleroi donderdag: tot 94 vluchten en 17.500 passagiers getroffen
-
PREMIUM41
“Moeten we stoppen met werken en verhuizen?”: Mama van Rinus (2) en Arne (4) getuigt over plaatstekort in buitengewoon onderwijs
Arne (4) is één van de kleuters die in Antwerpen op de wachtlijst voor buitengewoon onderwijs staat, net als ruim 700 andere kinderen. Zijn broertje Rinus (2) wacht hoogstwaarschijnlijk hetzelfde lot. Mama Nena De Roey (36) maakte samen met andere ouders een filmpje om het schrijnende probleem aan te kaarten. En wat als er plek is, maar ver buiten de stad? “Ik weet niet hoe we dat gaan bolwerken.” -
13
Kamer vraagt nationale herdenkingsdag voor klimaatslachtoffers
De Kamercommissie Leefmilieu en Klimaat heeft dinsdag ingestemd met een groene resolutie die de regering vraagt om van 15 juli een jaarlijkse herdenkingsdag voor klimaatslachtoffers te maken. Dat gebeurde met steun van de meerderheidspartijen en N-VA, Vlaams Belang stemde tegen. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
UPDATE5
Personen met handicap botsen op weinig inclusieve arbeidsmarkt, stelt studie van Koning Boudewijnstichting
-
Update
Partner (78) van Annie De Poortere legt 30 jaar na haar dood gedeeltelijke bekentenis af, familie reageert: “Altijd al vermoeden gehad”
Hans D., de ex-partner van Annie De Poortere, is aangehouden door de onderzoeksrechter. De vrouw uit Sint-Martens-Latem verdween 30 jaar geleden en haar lichaam werd afgelopen weekend teruggevonden in een tuin vlak bij haar woning. Hans D. heeft ondertussen gedeeltelijke bekentenissen afgelegd en verschijnt binnen de vijf dagen voor de raadkamer. De familie van Annie, onder wie haar zus, reageert onthutst op de ontwikkelingen.Sint-Martens-Latem -
“Elk festival gelijk voor de wet”: Demir verleent geen uitzondering op herbruikbare bekers aan Tomorrowland
Er komt voor geen enkel groot zomerfestival een uitzondering op het gebruik van herbruikbare bekers, ook niet voor Tomorrowland. Dat meldt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) dinsdag. “Tomorrowland is een fantastisch festival dat meteen ook een kleine multinational is. Met zo’n naam en faam hoor je een voorvechter te zijn van een goed milieubeleid”, zegt ze in een persbericht. -
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
97 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLisette Theunis
jean-pierre rejek
WILLY MESKENS
Anoniem
Fons Casteels