“Belgische overheid wilde 390 miljoen euro in Brussels Airlines pompen”

© REUTERS

Brussels Airlines heeft dinsdag bekendgemaakt dat het ongeveer 1.000 banen wil schrappen. Het bedrijf, dat deel uitmaakt van de Duitse groep Lufthansa, zou de federale regering daarmee verrast hebben. Die twee partijen zouden namelijk in vergevorderde onderhandelingen over een reddingsplan voor de luchtvaartmaatschappij geweest zijn. Dat schrijft de Waalse krant ‘La Libre’.

jvh

Welke deal zou er op tafel hebben gelegen? De Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM), het investeringsvehikel van de federale overheid, zou hebben voorgesteld 390 miljoen euro publiek geld in Brussels Airlines te pompen, in ruil voor 25 procent van de aandelen van het bedrijf. De overheid hoopte zo invloed te kunnen uitoefenen op de plannen van Lufthansa om Brussels Airlines door te coronacrisis te sleuren. “Het idee was om geld neer te tellen in ruil voor garanties voor de toekomst van de maatschappij”, aldus een bron bij La Libre.

LEES OOK. Waarom Brussels Airlines ook zonder corona voor zware opdracht stond: turbulentie is jaren bezig (+)

Aan dat plan kwam maandagavond abrupt een einde, toen de Duitsers zouden hebben laten weten dat het voor hen aan die voorwaarden niet hoefde. “Lufthansa wil niet dat de overheid aandeelhouder wordt van Brussels Airlines”, aldus de bron. Tot ontsteltenis van de regering, die dan ook verrast geweest zou zijn door de plannen voor een ontslagronde die Brussels Airlines dinsdagochtend bekendmaakte.

LEES OOK. Politici kritisch over ontslagronde bij Brussels Airlines: “Geen overheidssteun voor bedrijf dat duizend mensen op straat zet”

De Croo: “Onderhandelingen verlopen heel moeilijk”

Minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD) erkende dinsdag ook dat de onderhandelingen erg moeizaam verlopen. “Er zijn heel veel discussies geweest met Lufthansa tot nu toe, en dat zijn zeer moeilijke besprekingen”, aldus De Croo. “Dat komt ook omdat Lufthansa zelf in zeer moeilijke discussies zit met de Duitse overheid (over een bedrag van zowat 9 miljard euro, nvdr.).” Voor De Croo is het van belang welk toekomstperspectief er aan Brussels Airlines wordt gegeven na de crisis, “en welke garanties daaraan verbonden kunnen worden”.

De federale regering lijkt bereid om Brussels Airlines financieel te steunen, maar daar moeten dus wel garanties van Lufthansa tegenoverstaan. Volgens bronnen bij de vakbonden gaf Lufthansa tijdens de ondernemingsraad dinsdagochtend een aantal garanties. Zo zouden er nieuwe toestellen voorzien zijn, bijvoorbeeld de Airbus A321, voor langeafstandsvluchten. Maar die garanties moet Lufthansa ook aan de regering geven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen