Hoe de langste auto ter wereld met helikopterdek en zwembad compleet in verval raakte
De langste auto ter wereld is 30,5 meter lang. Of eigenlijk: wás 30,5 meter lang, want nadat deze limousine in 1990 werd genoemd in het Guinness Book of Records, raakte het model in verval. Nu is de auto in twee delen vervoerd naar een restauratiebedrijf.
De limousine werd volgens Motor1.com gebouwd in 1990 door de beroemde autotuner Jay Ohrberg en was gebaseerd op een Cadillac Eldorado uit 1976. De auto kreeg als naam ‘The American Dream’ mee en werd officieel uitgeroepen tot ‘s werelds langste auto.
In zijn gloriedagen beschikte de enorme Cadillac-limo over een beweegbaar middendeel, waar een tweede bestuurder plaats moest nemen, om bochten te kunnen nemen. Ook was de voorwielaangedreven auto voorzien van twee motoren. De auto beschikte achteraan over een heus helikopterplatform. Eens de heli wegvloog, schoof het platform open, waardoor een zwembad ontstond. Ook was binnenin een minigolfbaan gecreëerd.
In de tussenliggende twee decennia is de auto helaas jammerlijk in verval geraakt. Autoseum, een educatief museum in New York, zou de auto in zijn oorspronkelijke glorie herstellen, maar daar kwam het nooit van. Vorig jaar kwam het wrak in handen van Mike Dezer, eigenaar van automuseum/pretpark Dezerland Park in Orlando (Florida). In augustus 2019 begon hij met de restauratie.
Om de reis van New York naar Orlando voor te bereiden, werd The American Dream in twee stukken opgedeeld en op trailers geladen voor de rit langs de oostkust. De auto was zwaar verwaarloosd en enorm verroest. Inmiddels is het grootste deel van de restauratiewerkzaamheden aan de buitenkant klaar. Wanneer de auto in oude luister is hersteld, zal deze permanent te zien zijn in Dezerland Park.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Delafontaine
johanneke li
Rik Lameyze
piet devlieger
Jan Mille