Rubenshuis

Schilder Antoon van Dyck - leerling van Rubens - zat in 1624 één jaar in lockdown in Sicilië door builenpest 

Maandag heropenen de Antwerpse musea zoals het Rubenshuis. De schilder en zijn tijdgenoten wisten als geen ander wat een epidemie betekent. "Rubens verloor zijn twaalfjarige dochter aan de pest. Antoon van Dyck zat zelfs een jaar in lockdown in Palermo na een uitbraak van de builenpest", vertelt Ben Van Beneden, directeur van het Rubenshuis op Radio 2 Antwerpen.

Volgende week heropent het Rubenshuis in Antwerpen na weken van gedwongen sluiting door het coronavirus. Peter Paul Rubens (1577-1640) en zijn tijdgenoten wisten heel goed wat het was om te leven tussen vreselijke ziektes en epidemieën. "Rubens was in zijn tijd een ongelooflijk succesvol kunstenaar en een echte seigneur. Dat oogt en klinkt geweldig, maar hij leefde in een harde en lastige tijd", vertelt Ben Van Beneden, de directeur van het Rubenshuis in "Start Je Dag". "Rubens verloor zijn eerste dochter Clara Serena, die amper twaalf jaar oud was, aan een infectieziekte, waarschijnlijk de pest. Ook Rubens' eerste vrouw Isabella Brant stierf aan een infectieziekte."

Rubens verloor zijn eerste vrouw en zijn twaalfjarige dochter aan infectieziektes zoals de pest

Ben Van Beneden, directeur Rubenshuis

Van Dyck in lockdown door builenpest

Ook de bekendste leerling van Rubens, de schilder Antoon van Dyck, ondervond in 1624 aan den lijve de kracht van een epidemie. "Van Dyck was nog maar net aangekomen in de Siciliaanse stad Palermo voor een opdracht toen de builenpest er uitbrak", zegt Van Beneden op Radio 2 Antwerpen. "De stad ging een jaar lang op slot, in lockdown dus. Als buitenlandse gast zat Van Dyck dus opgesloten binnen de stadsmuren van Palermo."

Het gedwongen Siciliaanse verblijf van Antoon van Dyck leverde wel een aantal artistieke pareltjes op. "Van Dyck schilderde over wat er in Palermo gebeurde. Meer bepaald over de Heilige Rosalie, de patrones van Palermo tot wie de getroffen inwoners hun gebeden richtten. Dat schilderij bevindt zich helaas niet in het Rubenshuis, maar hangt nog steeds in Palermo", zegt Van Beneden.

Antoon van Dyck zou tijdens zijn verblijf in Sicilië meerdere versies van de Heilige Rosalie van Palermo schilderen. Die werken hangen overal ter wereld zoals in het Prado in Madrid. Hieronder zie je de versie in het New Yorkse Metropolitan Museum of Art. 

The Metropolitan Museum of Art

Meest gelezen