De Croo: ‘Geen steun voor Brussels Airlines zonder garanties over winstgevende groei’

© BELGA

In de Kamer hebben alle politieke partijen harde garanties geëist in ruil voor staatssteun aan Brussels Airlines. Minister De Croo garandeerde die en zal morgen in zijn gesprek Lufthansa-ceo carsten Spohr een ‘duidelijk toekomstplan’ vragen.

rvs

Dat Brussels Airlines gered moet worden, daar lijken alle politieke strekkingen het over eens: ‘We moeten alles uit de kast halen om te vermijden dat Brussels Airlines failliet gaat’, zei Joris Vandenbroucke (SP.A). Hij wees erop dat er aan elke verloren job bij Brussels Airlines drie andere banen vasthangen, zoals De Standaard eerder al schreef. ‘Maar we mogen de Duitsers vooral geen blanco cheque sturen als er belastinggeld wordt besteed, daar moet rendement tegenover staan.’

‘Een home carrier in Brussel is echt nodig’, benadrukte Tim Vandenput (Open VLD). ‘De overheid moet niet noodzakelijk aandeelhouder worden, maar we willen wel een duidelijk businessplan, en de mogelijkheid tot verdere investeringen.’

Jean-Marie Dedecker vertelde het verhaal van Sabena: ‘Een miljardenstroom aan staatssteun en toch heeft het bedrijf nooit op eigen benen kunnen staan. Nu komt Brussels Airlines aan de bedelstaf, als volledig Duitse firma, aan onze belastingbetaler vragen om het te komen redden.’

‘Duurzame tewerkstelling is maar mogelijk mits een duurzame toekomst voor Brussels Airlines en een home carrier in Brussel’, stelde Jef Van den Bergh (CD&V). ‘Alle partijen wilden vooral horen welke garanties de overheid krijgt in ruil voor de financiële steun.’

N-VA-Kamerlid Theo Francken benadrukte dat Brussels Airlines alleen kan voortleven als het ‘in eerste klasse blijft spelen. Dat kan alleen als het deel blijft uitmaken van de Star Alliance-groep en als Brussel Airlines een sterke home carrier blijft. Wij willen geen staatssteun, geen Sabena bis, maar wel leningen.’

De PS waarschuwde de minister ten slotte ‘niet plat op de buik te gaan voor de Duitsers’, en eiste een participatie van 25 procent voor de overheid en een participatie met blokkeringsminderheid.

De Croo: ‘Belangrijk gesprek morgen’

‘Steun aan Brussels Airlines is alleen mogelijk als er een geloofwaardig businessplan komt met garanties over winstgevende groei die ecologisch verantwoord is’, antwoordde de bevoegd minister, De Croo. ‘Als hulp we hulp bieden aan Brussels Airlines, overstijgt dat het individueel belang van deze onderneming. Er is het belang als home carrier, en er zijn 60.000 jobs aan de maatschappij verbonden.’

‘Het is belangrijk dat Lufthansa zich verbindt in een toekomstplan’, zei De Croo nog. ‘Brussels Airlines is in essentie een Duitse onderneming en dat maakt de situatie complex. Die hangt ook af van situatie van de moedermaatschappij die onderhandelt met Duitse overheid. Ik heb daarom een nauw contact met mijn Duitse collega.’

De Croo keek ook al vooruit naar zijn gesprek met Lufthansa vrijdag: ‘Ik wil een duidelijk toekomstplan, maar ook duidelijkheid over het engagement van de Duitse moedermaatschappij. Morgen is een belangrijk gesprek met meneer Spohr, de ceo van Lufthansa, maar ik denk niet dat dit het laatste zal zijn.’

Politiek speelt bal door naar Lufthansa: jobs en wat ecologie als voorwaarde voor steun

Brussels Airlines moet gered worden. Daarover lijkt de politiek het eens. © BELGA

Op de PVDA na, steunen alle politieke partijen een eventuele staatssteun aan Lufthansa, ook al verdwijnen er straks duizend jobs bij Brussels Airlines.

‘Het principe is dat we bedrijven die door de coronacrisis in problemen geraakt zijn, erdoor helpen. Maar je kunt van Brussels Airlines niet zeggen dat het een florissant ­bedrijf was. Dit is een rand­geval.’ N-VA-fractie­leider Peter De Roover stemt maar met lange tanden in met een ­reddingspoging voor Brussels ­Airlines.

Hij zit daarmee op een lijn die breed gedeeld wordt in de politiek, binnen en buiten de minderheidsregering-Wilmès. Op PVDA-Kamerlid Raoul ­Hedebouw na, die vindt dat een bedrijf dat duizend mensen wil ontslaan geen enkele vorm van overheidssteun mag ­krijgen, leeft bij alle partijen een brede consensus dat er een ­inspanning gedaan kan worden, ook na het besparingsplan dat het bedrijf dinsdag bekendmaakte.

Maar dat kan alleen op strenge voorwaarden. Vicepremier en ­onderhandelaar Alexander De Croo (Open VLD) dringt aan op duidelijke garanties voor ­tewerkstelling en ecologie, een ­geloofwaardig bedrijfsplan en het respect van engagementen.

Overheidsparticipatie of niet?

Hoe dat precies moet, daar ­lopen de meningen uiteen. MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez maakt er geen geheim van dat zijn partij een ‘significante participatie’ wil binnenhalen. Hij wil zelfs dat de ontslagronde bij Brussels Airlines terug­gedraaid wordt in het kader van een overheidsparticipatie.

De N-VA wijst erop dat België niet zo’n goede ervaring heeft met een luchtvaartmaatschappij in ­publieke handen, en kiest voor het model zoals dat bij de bank KBC is toegepast tijdens de bankencrisis. KBC kreeg toen een lening die met 50 procent rente terugbetaald werd. ‘We eindigden met een ­sterke bank, en de overheid heeft daar baat bij gehad’, stelt De Roover vast.

CD&V-voorzitter Joachim Coens vindt dat aandeelhouderschap geen prioriteit. Hij eist wel garanties voor de tewerkstelling en op het vlak van ecologie en duurzaamheid, de ­geluidshinder in de regio inbegrepen. Hij staat daarmee dicht bij Groen-fractieleider Kristof Calvo, die aandringt op een ­toekomstplan ‘met aandacht voor jobs en klimaat’.

‘Maar het klimaat mag een oplossing niet in de weg staan’, vindt SP.A-Kamerlid Joris Vandenbroucke. ‘Geen akkoord sluiten is geen optie, gelet op de ­vele jobs in de weegschaal.’

Blikvanger: Koen Van Loo, de man die met Lufthansa worstelt

Of er nu een bank of een luchtvaartmaatschappij gered moet worden, Koen Van Loo, topman van de FPIM, staat al jaren op de eerste rij. Toch is hij ‘geen egotripper. Hij geeft zijn mening, maar als er anders beslist wordt, voert hij loyaal uit.’

In het pokerspel rond Brussels Airlines heeft Lufthansa de beste kaarten

In het pokerspel rond Brussels Airlines heeft Lufthansa de meeste troeven. Hoe hard kan België het spelen? ‘We moeten ons weinig illusies maken.’

Wat vraagt Duitsland in ruil voor 9 miljard steun aan Lufthansa?

Ook Lufthansa heeft overheidsgeld nodig en de onderhandelingen daarover slepen aan. Toch lijkt niemand in Duitsland daar echt wakker van te liggen.

‘De grootste vraag is wanneer we mogen heropstarten’

Dat Brussels Airlines zijn vloot met een derde wil afbouwen, laat zich in het hele economisch netwerk rond de luchthaven voelen, zegt ­Arnaud Feist, de ceo van Brussels Airport Company.