AP
(c) Copyright 2020, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten

Corona: de nieuwe regels vanaf 18 mei, in eenvoudige taal

De overheid maakt de regels tegen corona weer minder streng vanaf 18 mei. Wat verandert er? Samen met 'Wablieft' geven we een overzicht. 

Dit verandert vanaf maandag 18 mei:

  • Sommige kinderen mogen weer naar school vanaf vrijdag 15 mei.
  • Sportclubs mogen weer lessen geven.
  • Er mogen iets meer mensen naar een trouwfeest of een begrafenis komen.
  • De kappers gaan weer open.
  • Er zijn weer markten.
  • Musea en dierenparken gaan open.

Iedereen moet strenge maatregelen volgen. 1.5 meter afstand houden blijft belangrijk. Je moet ook vaak je handen wassen.

(Lees verder onder de video van Wablieft)

Sommige klassen mogen weer naar school vanaf 15 mei:

In de lagere school mogen het eerste, tweede en zesde leerjaar weer naar school.

In de middelbare school mogen het zesde en het zevende jaar weer naar school.

De leerlingen gaan niet elke dag naar school.

Er zijn strenge regels voor leerlingen en leerkrachten.

Sportclubs mogen weer lessen geven vanaf 18 mei:

Ze mogen buiten lesgeven.

Er moet een coach zijn.

Je moet 1.5 meter afstand houden van andere mensen.

Je mag sporten in groepen van maximaal 20 personen.

MAAR: Wedstrijden zijn verboden tot en met 31 juli.

Er zijn weer markten:

Een markt heeft maximaal 50 kramen.

Er zijn duidelijke afspraken waar je moet lopen.

Verkopers op markten moeten een mondmasker dragen.

Ga je trouwen of is er een begrafenis?

Er mogen maximaal 30 mensen komen.

Je mag niet samen eten of drinken.

Je moet 1.5 meter afstand houden van andere mensen.

Je kan weer naar de kapper.

Maak eerst een afspraak. Ben je te vroeg? Wacht buiten.

Draag best een mondmasker. De kapper moet een mondmasker dragen.

Die regels gelden ook voor voetverzorging en nagelsalons…

Musea en dierenparken gaan weer open.

Je kan ook weer natuurparken en historische gebouwen bezoeken.

Koop vooraf een ticket via de telefoon of via de website.

Er mogen niet te veel bezoekers samen zijn. 

De regels waren ook op 4 mei en op 11 mei al wat minder streng geworden. Kijk naar het artikel over 11 mei.

En later?

Mogen we deze zomer op reis of op kamp? Wanneer gaan de restaurants en cafés weer open? Dat beslist de overheid waarschijnlijk op 8 juni.

Wil je meer weten?

VRT NWS maakt deze artikels samen met Wablieft. Op deze website vind je meer informatie in eenvoudige taal: nieuws.wablieft.be.

Meest gelezen