Direct naar artikelinhoud
EconomieBrussels Airlines

Brussels Airlines heeft een toekomst als het zijn troeven kan uitspelen: dat denken Lufthansa én onze regering

Brussels AirlainBeeld Tim Dirven

De Belgische regering en Lufthansa onderhandelen de komende dagen verder over de redding van Brussels Airlines. Alles ligt voorlopig nog open.

en

Lufthansa-baas Carsten Spohr zakte vrijdag voor het eerst af naar België, voor overleg met de federale regeringstop over Brussels Airlines. “De ontmoeting heeft beide partijen de kans gegeven om hun standpunten toe te lichten en een begin van toenadering te bewerkstelligen”, laat minister van Financiën Alexander De Croo weten. Hij leidt de gesprekken met het Duitse luchtvaartconcern.

De komende dagen gaan de onderhandelingen verder “over de vorm en voorwaarden van de financiering en de manier waarop de realisatie van het groeiplan kan worden gegarandeerd”, zegt De Croo. Volgens hem willen beide partijen “tot een vruchtbaar akkoord komen in het belang van Brussels Airlines, het personeel en het hele ecosysteem rond de luchthaven”.

290 miljoen

Door de coronacrisis dreigt Brussels Airlines – sinds 2016 een dochter van Lufthansa – financieel ten onder te gaan. Tegen eind mei is 290 miljoen euro nodig om het bedrijf gaande te houden.

De Belgische regering is bereid Brussels Airlines te hulp te schieten, weliswaar onder voorwaarden. Moederbedrijf Lufthansa moet garanties geven dat het geld dat vrijgemaakt wordt om Brussels Airlines te redden na de coronacrisis opnieuw naar ons land vloeit. Lufthansa dient een geloofwaardig businessplan op te stellen voor Brussels Airlines, met nieuwe investeringen, lokale jobs en een vergroening van de vloot. Om malheuren te vermijden, eist de regering inspraak bij Lufthansa. In het verleden is de groep haar beloftes niet altijd nagekomen.

Carsten Spohr, CEO Lufthansa, is in Brussel om geld te vragen aan de Belgische regering en om de toekomst van Brussels Airlines te bespreken.Beeld Photo News

Spohr – een man die bekendstaat om zijn Duitse aanpak: ratio boven emotie – speelt het hard. Hij wil overheidssteun, maar geen “staatsbemoeienis”. Ook eist Lufthansa dat het verlieslatende Brussels Airlines eerst zijn boekhouding op orde krijgt. Pas daarna kan er sprake zijn van investeringen. Om uit de rode cijfers te geraken, zal eerst zwaar bespaard moeten worden. Op een speciale ondernemingsraad begin deze week is een herstructurering voorgesteld die duizend ontslagen bij Brussels Airlines inhoudt. Een kwart van het totaal.

Volgens regeringsbronnen is het overleg vrijdag een beginpunt voor een deal. “De voorbije dagen ging het niet vlot, maar de ontmoeting met Spohr verliep sereen”, luidt het. “Ik ben blij dat er een gesprek is geweest en dat de wil er is om verder te praten. En dat er een wil is om tot een akkoord te komen”, reageert Jan Smets, de voorzitter van Brussels Airlines. “Het uitgangspunt is Brussels Airlines een veilige toekomst te bieden, ondanks deze crisis. Met uitzicht op groei. Dat ze verschillende elementen moeten bespreken, is logisch. Daarom is het goed dat dit overleg is opgestart. Er zal nog veel gepraat moeten worden.”

Troeven

De Belgische regering en Lufthansa lijken het erover eens dat Brussels Airlines een toekomst heeft indien het bedrijf kan focussen op zijn troeven: de connecties met Noord-Amerika en Afrika. Hier kan Brussels Airlines iets extra’s bieden voor de Lufthansa-groep, het tweede grootste luchtvaartconcern in Europa met aftakkingen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Ook in die landen onderhandelt Lufthansa over staatssteun. In Duitsland gaat het om een bedrag van 9 miljard euro. Wellicht komt er in België pas een akkoord als er in Berlijn witte rook is. 

Bij de vakbonden van Brussels Airlines heerst opluchting en een zekere tevredenheid dat de gesprekken met Lufthansa niet meteen zijn afgesprongen. Het is goed dat de gesprekken worden voortgezet, en dat beiden on speaking terms blijven. “Ze (Lufthansa en de regering, LID) zullen wellicht gedacht hebben eerst het stof van de voorbije dagen een beetje te laten neerdalen, gezien de hectiek van de voorbije dagen. Dat lijkt ons ook het beste.” Maandag is er een ondernemingsraad bij Brussels Airlines, waar de vakbonden de directie een honderdtal vragen voorleggen. Hoofddoel is het aantal ontslagen zoveel mogelijk naar beneden te krijgen.