Direct naar artikelinhoud
Scheepvaart

100.000 bemanningsleden ‘gevangen’ op cruiseschepen

De Regal Princess voor anker in Rotterdam.Beeld EPA

Geen werk aan boord en nauwelijks vooruitzichten om van boord te geraken. Wereldwijd liggen 120 cruiseschepen voor anker met 100.000 bemanningsleden die maar één ding willen: terugkeren naar huis. Maar dat blijkt aartsmoeilijk, want er is nauwelijks vliegverkeer om terug te keren. 

Op veel schepen is de spanning te snijden. In Rotterdam sprong een Oekraïense vrouw uit pure wanhoop haar dood tegemoet.

Het incident gebeurde zondag op de Regal Princess van cruisemaatschappij Princess Cruises. Het slachtoffer is een 39-jarige Oekraïense vrouw. De cruisemaatschappij bevestigde het overlijden en bood ondersteuning aan collega’s en nabestaanden. Het is niet het enige incident. Een vijftiental Roemeense bemanningsleden van de Navigator of the Seas – die voor anker ligt in de haven van Miami – ging zelfs in hongerstaking om van boord te mogen. “We hebben het gevoel dat we gegijzeld worden”, verklaarde een van hen anoniem aan de krant Miami Herald. Volgens Royal Caribbean zou intussen een vlucht naar huis geregeld zijn.

In totaal zouden er nog meer dan 120 cruiseschepen vastzitten op zee. Volgens de Amerikaanse kustwacht liggen er 104 cruiseschepen voor de kust van de Verenigde Staten, met bijna 72.000 bemanningsleden aan boord. In de Filipijnen gaat het om meer dan 20 schepen, met ruim 5.000 crewleden die wachten om aan land te mogen gaan. Velen zitten al meer dan een maand in quarantaine in hun kajuit en verloren intussen ook hun job.

Professor Ann Kring, psychologe aan de Universiteit van Californië, getuigt in The Guardian over de gigantische psychologische impact van corona op het personeel van cruises. “Ze zitten vast in hun kajuit, zonder informatie. Ze weten niet eens of de persoon in de kajuit naast hen ziek is, vrezen dat ze zelf ziek worden, hebben geen vooruitzichten om naar huis te gaan en verliezen mogelijk hun job. Dat veroorzaakt zoveel stress en een trauma op de lange termijn.”