Direct naar artikelinhoud
Brussels Airlines

310 Belgische ontslagen bij Brussels Airlines

310 Belgische ontslagen bij Brussels Airlines
Beeld Photo News

Brussels Airlines wil volgens schattingen van de directie 370 mensen ontslaan, van wie 310 in België en 60 in het buitenland. Dat blijkt uit een presentatie van de directie die De Tijd kon inkijken. Aan de andere kant hopen de vakbonden een aanzienlijk aantal banen te redden via een systeem van een betere spreiding van het werkvolume en arbeidsduurvermindering.

De directie van Brussels Airlines, dat door de coronacrisis het water aan de lippen staat en daarom een grootschalige sanering wil doorvoeren, zat samen met de vakbonden. In het kader van de zogenaamde wet-Renault moeten die de kans krijgen om allerlei informatie op te vragen. Hoe motiveert Brussels Airlines dat er 1.000 jobs geschrapt moeten worden op een totaal van zowat 4.000? In welke divisies vallen de ontslagen? Hoeveel mensen komen in aanmerking voor een brugpensioen? In totaal hebben de bonden een honderdtal vragen geformuleerd waarop ze een antwoord wensen.

Volgens De Tijd  zouden 370 mensen gedwongen ontslaan, van wie 310 in België en 60 in het buitenland. Voor de anderen kijkt de directie naar alternatieve maatregelen. Zo wil het bedrijf 155 werknemers die al met (vervroegd) pensioen kunnen overtuigen dat ook te doen. Door werknemers vanaf 59 jaar met brugpensioen te sturen wil Brussels Airlines 92 jobs schrappen. Mensen vanaf 57 krijgen de vraag halftijds te werken, bij 55- of 56-jarigen is sprake van vier vijfde. Daarnaast voert Brussels Airlines tijdelijke maatregelen in waarbij de piloten en het cabinepersoneel minder werken in het rustige winterseizoen.

Pas na de informatiefase en het doen van tegenvoorstellen kan worden onderhandeld over concrete maatregelen. De vakbonden lieten al verstaan dat ze dit niet konden doen zonder dat er eerst een zicht is op de garanties die aandeelhouder Lufthansa voor de toekomst van Brussels Airlines kan geven en van de steun die de Belgische overheid voor de Belgische luchtvaartmaatschappij in petto heeft.

Arbeidsduurvermindering

“Waar we niet onderuit kunnen, is te onderhandelen over een verdeling van het werkvolume. Voor de rest van het jaar verwacht Brussels Airlines maar op 40 procent van zijn capaciteit te vliegen. En voor volgend jaar is dat 60 procent”, zegt Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB.

Brussels Airlines maakte al bekend dat het van zijn 98 bestemmingen de 24 minst rendabele laat vallen. Het gaat vooral om verbindingen met regio’s rond de Middellandse Zee en Oost-Europa. De vloot van 54 toestellen wordt daarbij gereduceerd tot 38.

Lemberechts verwacht dat de mogelijkheden van brugpensionering, vrijwillige vertrek en arbeidsduurvermindering ervoor kunnen zorgen dat het aantal ‘gewone’ ontslagen met enkele honderden verminderd kan worden. Misschien tot wel 300, maar het is te vroeg om daar al duidelijkheid over te hebben. Veel zal ook afhangen van het succes van de mogelijkheid tot vrijwillig vertrek.

Maar ook wie aan boord blijft bij Brussels Airlines riskeert niet ongeschonden uit de saneringsoperatie te komen. De directie wil de brutolonen verminderen, onder meer door de werknemers te laten kiezen voor een aantal  opties waarop het bedrijf geen of minder sociale bijdragen moet betalen. De bonden zijn er niet happig op.