Direct naar artikelinhoud
Brussel

Fors minder luchtvervuiling in Brussel dankzij coronamaatregelen

Luchtvervuiling in Brussel begin vorig jaar.Beeld Photo News

Na anderhalve maand van coronamaatregelen zijn de concentraties stikstofmonoxide op plaatsen in Brussel waar normaal veel verkeer is, tot 75 procent gedaald. Dat blijkt uit gegevens van Leefmilieu Brussel.

en

Het agentschap vergeleek de concentraties van verschillende vervuilende stoffen tussen 19 maart en 3 mei met gegevens van de voorbije tien jaar. De weersomstandigheden, die de verspreiding van verontreinigende stoffen beïnvloeden, werden geacht vergelijkbaar te zijn met, zo niet iets beter dan die van een “normale” maart of april.

Meetstations bij drukke verkeersaders, zoals het meetstation Kunst-Wet of Ukkel, lieten tijdens de lockdownmaatregelen een daling van de concentratie stikstofmonoxide (NO) zien van 75 procent. De concentratie stikstofdioxide (NO2) lag de helft lager. NO2 heeft schadelijke effecten op de luchtwegen en het milieu. De concentratie daalt in de loop van de jaren, maar overschrijdt meestal nog steeds de Europese limiet van 40 microgram per kubieke meter lucht in meetstations met veel verkeer in Brussel.

Bij stations met een lagere blootstelling aan verkeer waren er dalingen van 30 procent voor stikstofmonoxide en van 40 procent voor stikstofdioxide. Voor die laatste uitstoot geldt dat ze langere afstanden kan afleggen, in tegenstelling tot stikstofmonoxide. "De waarden tonen dat de geïmporteerde vervuiling in het Brussels Gewest ook aanzienlijk verminderd is", zegt Olivier Brasseur van Leefmilieu Brussel. “Het gaat meer dan waarschijnlijk om een gevolg van de lockdownmaatregelen in België en omringende landen.”

Fijnstof

De ‘black carbon’, een fijnstofmassa kleiner dan 0,5 µm die voornamelijk gerelateerd is aan het wegverkeer, was ook lager tijdens de lockdown. Door zondagen met werkdagen te vergelijken wordt erkend dat auto’s 15 tot 25 procent van de PM10-concentraties (minder dan 10 µm) en 5 procent van de PM2,5-concentraties (minder dan 2,5 µm) kunnen verklaren. Die laatste partikels zijn gevaarlijker voor de gezondheid. Door een vereenvoudigde redenering aan te nemen, zou het effect van de Covid-19-maatregelen ongeveer 10 procent bedragen voor PM10 en 2 procent voor PM2,5.

De concentraties fijne deeltjes waren tijdens de lockdown echter over het algemeen gelijk of zelfs hoger dan de normale waarden. De studie suggereert dat de paar regenachtige dagen een impact hadden op de verspreiding van partikels en dat de noordoostenwind fijne deeltjes over lange afstanden kon aanvoeren. Aangezien mensen tijdens de lockdown thuis bleven bij koude dagen, kan de invloed van de woningverwarming ook interessant zijn om te evalueren, luidt het.