Direct naar artikelinhoud

Vanaf 2 juni mogen meer leerlingen terug naar school, in kleuter-, lager én secundair onderwijs

Beeld ter illustratie uit een school in Waver.Beeld Photo News

Als de Nationale Veiligheidsraad er groen licht voor geeft, mogen er meer leerlingen terug naar school. Niet alleen die van het tweede en vierde jaar van het secundair onderwijs. Ook alle kleuters en de rest van het lager onderwijs kunnen aansluiten. De overige leerjaren keren minstens één dag terug naar school, meer indien mogelijk. 

Dat kwam Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) overeen met de onderwijskoepels en -netten en de vakbonden.

Het kleuteronderwijs wordt dus volledig heropend. De opvang voor kleuters vervalt hierdoor. Bij kleuters geldt social distancing niet langer. Dat ligt in lijn met recente inzichten van virologen. “Op basis van recent wetenschappelijk onderzoek en buitenlandse voorbeelden waaronder Denemarken en Nederland, geeft de GEES aan dat een heropstart van de lessen voor alle min twaalfjarigen weinig impact zal hebben op de epidemie”, klinkt het.

In het lager onderwijs is het de bedoeling om alle leerjaren minstens de helft van de onderwijstijd tot het einde van het schooljaar naar school te halen, met een maximum van vier dagen per week. De scholen kunnen zelf beslissen hoe ze dat invullen. Dit kan bijvoorbeeld ook alternerend per week, halve dagen, volle dagen, ... Hier blijven regels van social distancing wel gelden. Al mogen bubbels uitgebreid worden tot twintig leerlingen áls de klasoppervlakte dat toestaat.

Vanaf 2 juni kunnen de leerlingen van het 2de en 4de jaar in het secundair onderwijs de lessen op school hervatten. Deze leerlingen komen gedurende maximum twee volle dagen of vier halve dagen per week naar school. Voor leerlingen van het 1ste, 3de en 5de jaar is het de bedoeling dat ze minstens één dag naar school kunnen.

Voor alle duidelijkheid: de Nationale Veiligheidsraad moet hier nog over oordelen.

Veiligheid

“Het spreekt voor zich dat de heropstart veilig moet gebeuren”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Scholen kunnen voortbouwen op het vele werk dat ze al gedaan hebben om de veiligheid te garanderen. In samenspraak met de GEES en op grond van voortschrijdende wetenschappelijke inzichten worden enkele voorschriften aangepast. De veiligheidsnormen worden nadrukkelijker bepaald op basis van leeftijd en er komen andere normen voor binnen en buiten. Zo komen we ook tegemoet aan vragen vanuit de scholen om het iets doenbaarder te maken”.

De nieuwe plannen gelden dan ook als een ‘maximumscenario’: stel dat het toch niet doenbaar is voor de scholen, krijgen ze de mogelijkheid om op bepaalde punten af te wijken. “Maar de druk van ouders om de poorten meer open te laten gaan, zal heel erg groot worden”, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool). “Scholen hebben al heel hard moeten werken, maar het zal nu toch nog even alle hens aan dek worden.”

“Het zal niet in elke school even makkelijk zijn en sommige leerjaren zullen slechts beperkte tijd op school doorbrengen”, zegt Weyts in het persbericht. “Maar we geven wel aan alle leerlingen iets om naar uit te kijken. Zelfs een beperkte terugkeer naar school maakt een enorm verschil.”

ACOD Onderwijs: ‘Niet transparant’

Al kan die autonomie voor scholen mogelijks ook wel roet in het eten gooien. “Dit is toch niet transparant?”, zegt Nancy Libert van de socialistische vakbond ACOD Onderwijs aan De Morgen. “Heel wat ouders zullen nu denken: ‘elke kleuterschool gaat terug open’, terwijl dat lang nog niet zeker is. Ik ben teleurgesteld. Neem nu de kleuterjuffen: in veel scholen werden die ingezet om de klassen van het eerste en tweede leerjaar te ontdubbelen. Dat zal nu niet meer gaan, want zij moeten zelf lesgeven. Zo zullen het eerste en tweede leerjaar waarschijnlijk geen vier, maar amper twee dagen naar school kunnen. Leg dat maar eens uit aan ouders.”

Zowat alle andere onderwijsactoren die aan tafel zaten, reageren voorzichtig positief. Iedereen is vooral blij dat er duidelijkheid komt tot en met het einde van het jaar.