Direct naar artikelinhoud
EconomieStaatssteun

Renault vraagt 5 miljard euro aan Franse overheid om te overleven

De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire eerder deze maand.Beeld REUTERS

De Franse autoproducent Renault bevindt zich in een zeer ernstige crisis en ‘vecht voor zijn voortbestaan’. Dat heeft de Franse minister van Economie en Financiën Bruno Le Maire vrijdag laten verstaan in een interview met de krant Le Figaro.

Het bedrijf heeft voor 5 miljard euro staatsgaranties gevraagd, zegt minister Le Maire. “Ik heb die leningen nog niet ondertekend”, zo beklemtoont hij aan Le Figaro. De Franse regering eist verschillende engagementen van Renault. Het gaat onder meer om de productie van elektrische voertuigen en over de vestiging van technologisch geavanceerde activiteiten in Frankrijk. Le Maire vraagt ook om de grote Renault-fabriek in Flins, in de omgeving van Parijs, open te houden. “Dat is het standpunt van de regering en van de staat als aandeelhouder”, zegt hij in een interview met de zender Europe 1. Flins is de grootste Renault-site op het Franse vasteland en stelt meer dan 2.600 mensen tewerk. Volgens het satirische blad Le Canard Enchaîné zou Renault die site willen sluiten.

Arbeiders met mondmasker aan het werk op de Renault-site in Flins.Beeld REUTERS

De minister zegt nu de voorstellen van Renault af te wachten. “Er is dringend actie nodig”, zo waarschuwt hij. “Renault kan verdwijnen.” Le Maire benadrukt dat hij op zich geen problemen heeft met staatsinterventies om noodlijdende ondernemingen recht te houden. “Welke andere oplossing is er? Je neerleggen bij honderdduizenden ontslagen en bij faillissementen? Dat zou dodelijk zijn voor onze economie.” 

20.000 jobs

Het bedrijf heeft voorlopig nog niet gereageerd op de berichten, wat de ongerustheid bij de vakbonden alleen maar aanwakkert. Renault zit al langer in een storm. Vorig jaar dook het bedrijf voor het eerst in tien jaar in de rode cijfers nadat intussen ex-topman Carlos Ghosn eind 2018 werd gearresteerd in Japan op verdenking van misbruik van vennootschapsgoederen. 

Renault is niet de enige autoproducent die in zwaar weer zit. Onder meer het Japanse Nissan is van plan wereldwijd meer dan 20.000 banen te schrappen, als onderdeel van een herstructureringsplan door de in elkaar gezakte verkoop tijdens de coronapandemie. Het gaat om ongeveer 15 procent van alle werknemers.