Sportwagenfabrikant McLaren wankelt, F1-auto’s in onderpand geven kan niet
McLaren heeft naar eigen zeggen 280 miljoen euro nodig om de coronacrisis te overleven. Het Britse sportwagenmerk verkoopt vanwege de coronacrisis veel minder auto’s en ontvangt nauwelijks geld nu het F1-seizoen nog niet begonnen is.
Het noodplan behelsde het in onderpand geven van een groot aantal historische Formule 1-auto’s en andere klassiekers, plus het belenen van het eigen hoofdkantoor. Helaas voor McLaren wordt het merk nu teruggefloten door de obligatiehouders omdat de collectie auto’s in 2017 al in onderpand is gegeven voor het uitkopen van oud-topman Ron Dennis.
Dat zou blijken uit informatie van de krant Financial Times. Eind maart legde McLaren de productie van sportauto’s stil. Destijds werd gemeld dat de productie eind april hervat zou worden, maar het is niet duidelijk of dat ook gebeurd is. Eerder liep McLaren al steun van de Britse overheid mis. Aandeelhouders staken reeds 300 miljoen pond (ruim 334 miljoen euro) aan eigen vermogen in het bedrijf, maar dat is kennelijk niet genoeg.
Ook de Britse sportwagenfabrikant Aston Martin verkeert in zwaar weer door de coronacrisis, de Brexit en de handelsoorlogen. Het merk hoopt op tijd zijn eerste SUV met de naam DBX af te hebben, zodat die auto het merk er weer bovenop kan helpen. Eerder al schoot Aston Martin-eigenaar Lawrence Stroll, vader van de Canadees-Belgische F1-coureur Lance Stroll (diens moeder is de Belgische modeontwerpster Claire-Ann Callens, red.), te hulp met een kapitaalinjectie van een half miljard.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerStille Stille
Anoniem
mike vanginderen
Frank Slaets
Sven Kerstens