Videospeler inladen...

Duitse regering en luchtvaartmaatschappij Lufthansa zijn het eens over reddingsplan van 9 miljard euro

De Bondsregering is bereid om de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa (het moederbedrijf van Brussels Airlines) bij te staan in de coronacrisis, maar er zijn wel strikte voorwaarden aan verbonden inzake milieu en vergoedingen van managers en toplui. Het akkoord is ook belangrijk voor de toekomst van Brussels Airlines.

Lufthansa is een van de grootste luchtvaartgroepen in Europa en het moederbedrijf van onder meer Brussels Airlines, Austrian en Swiss. Net zoals alle andere bedrijven uit de sector staan de meeste toestellen echter aan de grond en dreigt er financieel gevaar door de coronacrisis.

Na stevig onderhandelen is er vanmiddag een akkoord bereikt tussen de top van Lufthansa en de federale regering in Berlijn. Die laatste zal voor 9 miljard euro steun bieden via het Wirtschaftsstabilisierungsfonds (WSF), een nieuwe instelling van het Duitse ministerie van Economie om de economie te behoeden voor de coronacrisis. 

Als Lufthansa weer gezond is, zal de overheid haar belang verkopen... hopelijk met lichte winst

Minister van Financiën Olaf Scholz (SPD)

Zo zou Lufthansa van dat WSF voor 3 miljard euro garanties voor leningen krijgen. Dat fonds stapt voor 300 miljoen euro in een kapitaalsverhoging van Lufthansa en wordt dus zo aandeelhouder. Daarnaast zou het WSF nog voor 4,7 miljard euro in het kapitaal van Lufthansa stappen, maar die laatste schijf geeft geen recht op beslissingsmacht. 

In totaal zou de Duitse overheid dus voor 20 procent aandeelhouder worden in de groep Lufthansa, zij het met beperkte stemmingsrechten. Het is niet de bedoeling dat de federale overheid in het kapitaal aanwezig blijft. Volgens minister van Financiën Olaf Scholz (SPD) zal Berlijn na de crisis dat belang verkopen en hij hoopt op winst. Het akkoord moet nog wel worden goedgekeurd door de aandeelhouders van Lufthansa en door de Europese Commissie.

Berlijn legt Lufthansa wel voorwaarden op

De Duitse federale regering komt Lufthansa dus te hulp, maar stelt tegelijk ook voorwaarden. Volgens de Duitse minister van Economie Peter Altmaier (SPD) neemt Berlijn dus een belang van 20 procent in Lufthansa en krijgt het WSF dus twee zitjes in de raad van bestuur. (Lees verder onder de foto).

Bondskanselier Merkel wou Lufthansa wel helpen, maar niet zonder voorwaarden.
AFP or licensors

Ook is Lufthansa bereid om de verloning en bonussen van toplui en managers aan banden te leggen. De maatschappij wil ook werk maken van het milieu onder meer door een vernieuwing van de vloot. 

Anderzijds engageert bondskanselier Angela Merkel (CDU) zich om de start- en landingsrechten van Lufthansa op grote luchthavens zoals die van Frankfurt te beschermen. De Europese Commissie had eerder geopperd dat Lufthansa er daar een aantal zou van moeten opgeven op grote lucthhavens zoals die van Frankfurt en die van München als voorwaarde voor de staatssteun, maar Merkel wil daar niet van weten. 

Opsteker voor Brussels Airlines?

Het akkoord van vandaag heeft ook belang voor de toekomst van Brussels Airlines, een dochtermaatschappij van Lufthansa. BA praat met de Belgische federale regering over 290 miljoen euro staatssteun, maar ook Lufthansa zit mee aan tafel en doet soms moeilijk. Lufthansa zou geen instap van België in het kapitaal of de raad van bestuur willen en België eist garanties voor toekomstige groei na de crisis en voor Brussels Airport op Zaventem. Het akkoord in Duitsland kan echter wel een leidraad vormen voor een akkoord tussen België, Brussels en Lufthansa.

Een gigant in het luchtruim

De groep Lufthansa is een van de grootste luchtvaartbedrijven in Europa en daarbuiten met meer dan 350 vliegtuigen en 35.000 personeelsleden. Het bedrijf heeft onder meer de maatschappij Eurowings onder haar vleugels en is de voorbije jaren fors op het overnamepad gegaan.

Zo heeft Lufthansa ook Brussels Airlines, Swiss, Austrian en het Italiaanse Air Dolomiti overgenomen en ingeschakeld in haar eigen netwerk. Lufthansa is ook wereldwijd actief en is een van de belangrijkste leden van de Star Alliance. 

Lufthansa is natuurlijk een veel te belangrijk bedrijf, een groot werkgever direct en indirect ook op de grote Duitse luchthavens en een motor van de economie en dus te belangrijk om te laten vallen. Toch wou bondskanselier Merkel Lufthansa niet zo maar geld toestoppen zonder aandelen of invloed te verwerven. 

BELGA/GAUDIN

Meest gelezen