Mobiliteitsexpert Alexander D'Hooghe.
Volledig scherm
PREMIUM
Mobiliteitsexpert Alexander D'Hooghe. © Jan De Meuleneir / Photo News

Mobiliteitsexpert Alexander D’Hooghe: "Gooi de markt open, zo hebben mensen meer keuzes om zich te verplaatsen”

“Gooi de mobiliteitsmarkt in Vlaanderen open want voor 80% van de mensen is openbaar vervoer nu geen betere optie dan hun privéwagen.” Dat is volgens Alexander D’Hooghe een manier om de mobiliteitsknoop - lees: de files - te ontwarren. Wat is daarvoor nodig: extra infrastructuur, het monopolie van De Lijn en de NMBS doorbreken? Onze journalist vroeg hem in het kader van #operatietoekomst hoe de overheid de omslag moet aanpakken.

6 reacties

  • Stephan Priem

    4 jaar geleden
    De fiets als woon- werkverkeer is meestal een tijdelijke oplossing als het weer slechter wordt haken veel fietsers af, ook al wordt dit door veel bedrijven gesponsord in de vorm van de snellere e-bikes.
  • Rudy Coolen

    4 jaar geleden
    Nog zo eentje die denkt dat de prive alles zal oplossen. Heeft men nog steeds niet de les geleerd dat die bedrijven altijd besparen op personeel en veiligheid en op termijn meer schade veroorzaken? We hebben nog maar pas een goede les gekregen hoe men het fileprobleem kan oplossen. Laat mensen meer thuiswerken waar dat mogelijk is. Maar daar zijn de bedrijfsleiders vaak niet voor te vinden.
  • Willy Van Ginneken

    4 jaar geleden
    Wie spreekt hier over privatiseren etienne? De lijn mag perfect overheid blijven, maar waarom zou ik geen snelbusdienst Antwerpen-Brussel mogen aanbieden met beter materiaal en lager tarief ?
  • etienne bies

    4 jaar geleden
    In plaats van alles te privatiseren zou men misschien meer middelen mogen geven aan de Lijn en de NMBS zodat zij ervoor kunnen zorgen dat het openbaar vervoer ook 's nachts beschikbaar is over het hele land.
  • Robert Nevelen

    4 jaar geleden
    Met al die fiets en voetgangerszones die totaal nutteloos zijn zal er niks opgelost worden. Dit is het enige land waar een minister van mobiliteit de taak heeft immobiliteit te promoten. Ik vraag mij echt af wat ze gedaan hadden in bijvoorbeeld Brussel indien de versoepelingen in november waren in plaats van vlak voor de zomer want ik zie al die fietsers geen hele winter naar het werk fietsen.