Op het vlak van fietsveiligheid kan het nog beter. Zo vindt net niet de helft (47 procent) dat kinderen in hun gemeente niet veilig naar school kunnen fietsen. (archieffoto)
Volledig scherm
Op het vlak van fietsveiligheid kan het nog beter. Zo vindt net niet de helft (47 procent) dat kinderen in hun gemeente niet veilig naar school kunnen fietsen. (archieffoto) © Foto Baert

Fietsen in Vlaanderen: dit zijn de best scorende steden en gemeenten

In de Vlaamse steden en gemeenten is het voor zes op de tien fietsers aangenaam fietsen, maar slechts een derde vindt het ook comfortabel. Dat blijkt uit het jongste Vlaamse Fietsrapport van de Fietsersbond en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. 

15 reacties

  • Danny Damiaens

    4 jaar geleden
    Dus iedereen kan de bevraging invullen,stel mij daar wel vragen bij!Hoeveel zouden er echt fietsen?
  • Tom Henri

    4 jaar geleden
    Dan moeten ze het fietspad ook willen gebruiken. Ooit 3 meter onteigend geweest voor een fietspad dat zelden gebruikt wordt. En geloof me vrij, de coronafietsers zijn de ergste.
  • Johan Wouters

    4 jaar geleden
    Het grote verschil tussen België en Nederland is buiten dat in Nederland enorm veel fietspaden zijn ze bij kruispunten en ronde punten geen voorrang hebben en ze dat ook respecteren. In België vliegen de fietsers gewoon de baan over of een rond punt op omdat ze denken dat ze zich alles kunnen permitteren als zwakke weggebruiker. Hoeveel overtredingen ik dagelijks zie door fietsers zie ik nooit in Nederland want daar zijn de fietsers veel gedisciplineerder en daardoor krijg je veel meer respect
  • Marco brilmans

    4 jaar geleden
    Ik sta u bij, Ricky Everts.. Bekroon de beste gemeenten/steden maar investeer in de slechtsten. Ik woon aan de grens met Nederland en als je de indeling en infrastructuur vergelijkt (zowel op de snelweg als de fietspaden), dan ben je beschaamd om belg te zijn. Woonwerkverkeer met fiets in België, is als rijden met een fiets over een aardappelveld met de auto's die vlak naast je rijden.
  • mich lee

    4 jaar geleden
    Er is niet persé meer plaats nodig voor de fiets, wel een betere plaats, en een correcte plaats. Hoeveel fietsers weten dat ze aan een rond punt vaak voorrang moeten verlenen aan autoverkeer dat het rondpunt verlaat (aangeduid met een opgekeerde driehoek op het fietspad). Bitter weinig. Zorg ervoor dat fietsers gescheiden van de weg fiets door het fietspad te verleggen weg van de rijbaan (rijbaan, parkeerstrook, fietspad ipv rijbaan, fietspad, parkeerstrook)