Burgercollectief Aalst boos om uitstel vrachtwagenverbod na dodelijk ongeval, stad belooft binnen het jaar nieuw plan

Een groep inwoners van Aalst vraagt in een open brief duidelijkheid over het vrachtwagenverbod in het centrum dat er nog altijd niet is, bijna een half jaar na een dodelijk ongeval met een 11-jarige. Aalst beloofde maatregelen, maar zegt nu binnen het jaar met een ander plan te komen. 

Eind vorig jaar werd in Aalst een jongen van 11 doodgereden door een zware vrachtwagen aan de fabriek van Tereos, in het centrum van de stad. Het ongeval legde een pijnpunt bloot: zwaar vrachtverkeer tijdens de schooluren zorgde er al meermaals voor gevaarlijke én fatale taferelen. De stad beloofde na het ongeval om snel werk te maken van een tonnagebeperking: zwaar vrachtverkeer zou tijdens bepaalde uren geweerd worden uit het centrum.

Het plan is, bijna een half jaar later, nog steeds niet uitgevoerd en daar heeft een groep Aalstenaars genoeg van. Ze schreef een open brief aan het stadsbestuur en hoopt snel op actie. “We kunnen hen geruststellen, de tonnagebeperking komt er”, reageert schepen van Openbare Werken Jean-Jaques De Gucht (Open VLD). 

Uitstel is afstel?

“We vroegen meteen na het tragische ongeval om maatregelen. De stad reageerde positief en schoot in actie”, vertelt Dieter Janssens die meewerkte aan de open brief. “Ze beloofde onder meer een tonnagebeperking. We waren blij met dat plan, maar hebben nu gehoord dat het deze avond, tijdens de gemeenteraad, afgevoerd wordt.”

Schepen van Openbare Werken Jean-Jaques De Gucht reageert dat de beperking van zwaar vervoer er wél zal komen. “Het plan zoals we het eerder hebben voorgesteld wordt deze avond inderdaad teruggetrokken, maar we werken aan een aangepaste versie.”

Onverwachte problemen

“We werken nog steeds aan het plan, maar gaandeweg zijn we tot de constatatie gekomen dat er een aantal onvolledigheden waren”, legt De Gucht uit. “We zijn ook geconfronteerd met de coronacrisis. Dat heeft voor vertraging gezorgd in het overleg met de economische sector. We zijn er nog steeds van overtuigd dat een tonnagebeperking nodig is, maar we moeten dat op een juiste manier doorvoeren. We komen liever met een volledig en haalbaar plan, dan met een plan dat maar voor de helft werkbaar is.”

Aanpassingen

In het eerste voorstel van de stad stond te lezen dat ze zwaar vrachtvervoer vanaf 3,5 ton zou weren. “Daar komen we op terug”, zegt De Gucht. “Omdat heel veel bestelwagens 3,5 ton zijn, hebben we die regel veranderd en weren we zwaar vrachtverkeer vanaf 7,5 ton. Maar we zullen ook de venstertijden moeten verruimen. De openingsuren van 3 scholen wijken af van de oorspronkelijk voorgestelde tijden. Daarnaast willen we de tonnagebeperking ook uitbreiden naar het hele jaar. Eerst hadden we voorgesteld om de beperking enkel door te voeren tijdens het schooljaar.”

“De tonnagebeperking kan niet van vandaag op morgen doorgevoerd worden”, zegt De Gucht nog. “We moeten overleggen met verschillende instanties en organisaties op wie dit verbod van toepassing is. Maar laat ons duidelijk zijn: het verbod komt er zo snel mogelijk. De bedoeling is om de beperking nog in 2020 door te voeren.”

Meest gelezen