De Lijn kende “bijzonder moeilijk jaar”: forse toename klachten en geschrapte ritten
2019 was een "bijzonder moeilijk jaar" voor De Lijn. Het aantal klachten steeg met meer dan 38 procent in een jaar waarin het aantal niet-gereden ritten piekte op 2,36 procent. Naast een chauffeurstekort speelden ook de vele stakingsdagen een rol, bleek bij de toelichting van de jaarresultaten.
“2019 was een bijzonder moeilijk jaar, ook al omdat we door meer dan 30 stakingsdagen zijn geteisterd geweest van één bepaalde vakbond. En uiteraard ook omdat onze kwalitatieve prestaties daarmee ook niet altijd op het niveau waren die we wilden”, zei voorzitter van de raad van bestuur Marc Descheemaecker bij de online toelichting van de cijfers.
Zo steeg het aantal klachten met 38,4 procent van 52.714 in 2018 naar 72.543 vorig jaar - na reeds een forse toename met zowat een kwart in 2018. Zo was er een piek van de klachten in september en oktober. “Dat zijn niet toevallig de twee maanden waarin we de grootste problemen hadden in verband met het aantal niet gereden ritten”, zei topman Roger Kesteloot. De problemen in het najaar waren te wijten aan het tekort aan chauffeurs, gecombineerd met een opstoot in kort ziekteverzuim, waardoor ritten geschrapt werden, aldus de directeur generaal. Ook in het voorjaar waren er veel klachten, omwille van stakingsdagen.
Alles samen telde De Lijn 2,36 procent niet-gereden ritten, “een piek in wat we tot voordien gekend hadden”. Hierbij is 0,8 procent te wijten aan stakingsdagen. Die hadden te maken met de “allerbelangrijkste reorganisatie van De Lijn sinds het ontstaan in 1991", aldus Kesteloot. De Lijn ging over van de verschillende provinciale entiteiten naar een meer centrale organisatie.
Personeel
Andere grote factor is het chauffeurstekort, waarbij De Lijn verwijst naar de vergrijzing van het personeelsbestand, de toename van het kort ziekteverzuim, capaciteitstoenames, krapte op de arbeidsmarkt, maar ook de onzekerheid over de toekomst van De Lijn. Het verloop ligt wel laag, vergeleken met de transportsector. Dat er een leegloop is, klopt volgens de topman dan ook niet.
Uiteindelijk zette De Lijn in op meer aanwervingen, waardoor er 624 chauffeurs bijkwamen in 2019. Dit jaar mikt De Lijn op meer dan 700 aanwervingen van bestuurders. Tot half maart zat De Lijn hiervoor “goed op schema”, maar de komende maanden gaat het vervoersbedrijf een “serieuze inhaaloperatie op poten zetten” om de achterstand van de coronaperiode in te halen. “We vertrouwen erop dat we effectief tegen het einde van het jaar aan die 720 zullen geraken”, aldus Kesteloot.
Voorts zijn er dit jaar geen cijfers over de reizigerstevredenheid. Het departement Mobiliteit en Openbare Werken heeft deze enquête overgenomen van De Lijn en de aanbesteding ervan heeft de nodige tijd in beslag genomen.
De netto-vervoervoersontvangsten (inkomsten uit vervoersbewijzen) stegen licht, van 194,8 miljoen euro naar 195,3 miljoen euro. Het aantal abonnementen steeg van 745.632 naar 753.256. Het aantal jongerenabonnmenten steeg licht, maar bij de gewone abonnementen was er achteruitgang, vooral bij het aantal ouderenabonnementen. Hier was er een verschuiving naar de abonnementen met verhoogde tegemoetkoming. Meer mensen kwamen in aanmerking voor zo’n goedkoop sociaal abonnement. De kaartjesverkoop bleef behoorlijk stabiel, aldus Kesteloot, met daarbij ook verschuiving van de kaarten naar de mobiele kaarten.
Geen precieze cijfers
Hoeveel reizigers precies de tram of bus namen, kan De Lijn wel nog steeds niet zeggen. In 2018 besloot het openbaarvervoerbedrijf dat cijfer niet meer te communiceren, tot dan gebruikte het forfaitaire cijfers. Het aantal ritten via tickets is wel makkelijk te bepalen, maar voor de ritten met een abonnement ligt dat moeilijker. In 2018 deed de Mobib-kaart zijn intrede en de abonnees moeten die telkens scannen. De Lijn zet daarop in, maar niet iedereen doet dat, aldus Kesteloot. Momenteel voert De Lijn een “kalibratieproef” uit om te bepalen met hoeveel De Lijn het aantal geregistreerde reizigers moet ophogen om aan het totaal te komen. Eerder klonk het dat De Lijn in 2020 met dergelijke cijfers zou komen.
De Lijn plaatse vorig jaar onder meer een recordbestelling van 200 hybride bussen (92 miljoen euro), het was de eerste grote bestelling zonder dieselbussen. De levering wordt dit jaar verwacht. Ook is de selectie opgestart voor de levering van 970 elektrische bussen, die vanaf 2023 in het straatbeeld moeten verschijnen. Vorig jaar werden 138 nieuwe hybride bussen en trambussen geleverd. Eind 2020 worden voorts de eerste nieuwe kusttrams verwacht.
Lees ook: Mobiliteitsexpert Alexander D’Hooghe: “Gooi de markt open, zo hebben mensen meer keuzes om zich te verplaatsen” (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Agent loopt neusbreuk op tijdens arrestatie van 3 autovandalen in Dendermonde
Dendermonde -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Stel hier uw vraag aan Paul D'Hoore over de spilindex en het inflatiecijfer
De inflatie is in april gestegen van 3,18 naar 3,37 procent. De spilindex is overschreden, zodat de uitkeringen en overheidslonen opnieuw zullen stijgen. Heeft u vragen over die spilindex en/of over het inflatiecijfer? Dan kan u die hieronder stellen aan onze geldexpert Paul D’Hoore die een antwoord zal geven in het VTM Nieuws van 19 uur. -
-
Kan Dutroux gelinkt worden aan Nederlandse studente die in 1993 verdween? Oude DNA-sporen brengen misschien meer duidelijkheid
-
Mijnenergie
Uitsteltermijn plaatsing digitale meter bijna ten einde: is vrees voor factuurshock terecht?
De uitsteltermijn voor de plaatsing van de digitale meter loopt bijna af. Wie tussen 2009 en 2021 zonnepanelen heeft geïnstalleerd, kan die meter nog tot 31 december van dit jaar tijdelijk weigeren. Veel consumenten vrezen dat het einde van die uitsteltermijn meteen ook een stevige opstoot op de energiefactuur met zich zal meebrengen. Mijnenergie.be ging na of die angst gerechtvaardigd is. -
Brussel2
Drugskoerier (24) stuurt rechter verbazende brief met hartjes: “Dit heb ik nog nooit gezien”
Een Brusselse drugskoerier (24) heeft alles uit de kast gehaald om een Franse rechter gunstig te stemmen nadat hij werd betrapt in een busje waarin voor 2 miljoen euro cannabis was gestapeld. De twintiger stuurde de rechter vanuit de gevangenis een verbazingwekkende brief die was ondertekend met hartjes. -
update met reactie
“Wie kuist er thuis mijn ramen?”: justitieminister Van Tigchelt wil geen migratiestop
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Meer dan 50 mensen protesteren tegen “onderdrukking” politie tegen Koerdische nieuwszenders
Meer dan vijftig mensen zijn zaterdagnamiddag bijeengekomen op het Poelaertplein in Brussel om te protesteren tegen het optreden van de Belgische politie bij de Koerdische nieuwszenders Sterk TV en Medya Haber. Dat blijkt uit cijfers van de politie. Volgens de demonstranten kadert de politie-inval in “een poging om de persvrijheid te onderdrukken”. -
4
De Stem van Tinne Van der Straeten: “In principe vind ik dat de hoofddoek overal gedragen mag worden”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Tinne Van der Straeten, federaal minister van Energie voor Groen, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe zij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
PREMIUM91
Wat doet Bart De Wever aan het stuur van Chinese e-truck in bomvol Sportpaleis?