Videospeler inladen...

In de file staan verandert drastisch: Kamer keurt "reddingsstrook" goed

Bestuurders moeten binnenkort een brede strook vrijlaten als ze op de snelweg in de file staan. Die zogenoemde reddingsstrook is bedoeld om ruimte te geven aan de hulpdiensten. De Kamer heeft vandaag een wetsvoorstel in die zin goedgekeurd.

Vandaag is het zo dat als je de sirene van een ambulance hoort, je direct een doorgang moet vrijmaken. Maar hoe je dat precies moet doen, daar is in het verkeersreglement geen duidelijke regel voor. En dus doet iedereen maar wat. Versnellen, stoppen, of willekeurig naar links of rechts uitwijken.

Weggebruikers die niet goed weten wat te doen, raken soms in paniek en blokkeren dan ongewild de doorgang voor de ambulance of een politieauto. Het gevolg is dat de hulpdiensten vandaag soms over de pechstrook naar een ongeval aanrijden, maar dat is niet zonder risico’s: er liggen soms brokstukken op die strook, er staan voertuigen met pech en soms is er zelfs helemaal geen pechstrook.

Een informatiecampagne van de Duitse overheid: zo werkt een reddingsstrook.

Hoog tijd dus voor één heldere regel. In de toekomst zal je – van zodra je in een file belandt – altijd en op voorhand een vrije ruimte of reddingsstrook voor de hulpdiensten moeten openlaten. Voertuigen op de linkerrijstrook moeten uiterst links gaan staan en al de rest zoveel mogelijk naar rechts, tot op de pechstrook.

Dat is dus fundamenteel anders dan wat je vandaag moet doen: in het vervolg maakt het niet uit of je in een structurele file staat of in een file veroorzaakt door een ongeval, en of je al sirenes hoort of nog niet. De vrije ruimte in de file moet er steeds zijn, voor het geval de hulpdiensten ze nodig zouden hebben.

Bekijk hier een reportage uit "Het Journaal" met meer uitleg over wat een reddingsstrook juist is (en lees voort onder de video):

Videospeler inladen...
Voertuigen op de linkerrijstrook moeten uiterst links gaan staan en al de rest zoveel mogelijk naar rechts, tot op de pechstrook.

“Het principe van de reddingsstrook bestaat al in vier Europese landen,” zegt Kamerlid Joris Vandenbroucke (SP.A), indiener van het wetsvoorstel. In Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Hongarije is het wettelijk verplicht om bij file aan de kant te gaan staan. In Zwitserland en Slovenië is de strook niet verplicht, maar wel aangeraden. “Het wetsvoorstel dat is goedgekeurd, is erg vergelijkbaar met wat al in Duitsland bestaat, en daar werkt het zéér goed,”, aldus nog Vandenbroucke.

Op zich is het een eenvoudig principe, maar de reddingsstrook zal voor veel mensen vermoedelijk toch een hele aanpassing worden. De reddingsstrook is bijvoorbeeld alleen nodig bij sterk vertraagd of stilstaand verkeer, maar dat moet je de weggebruikers wel duidelijk uitleggen. Bovendien is België een echt transitland of doorgangsland met veel buitenlanders die op onze wegen rijden. De overheid zal dus nog moeten investeren in een stevige campagne om iedereen met de reddingsstrook vertrouwd te maken.

De overheid zal dus nog moeten investeren in een stevige campagne om iedereen met de reddingsstrook vertrouwd te maken.

Nochtans is daar niet zoveel tijd meer voor. Wanneer de wettekst in het Staatsblad verschijnt, dan staat het principe van de reddingsstrook ook officieel in het verkeersreglement. Dat gebeurt misschien al in juli.

VIAS

Verkeersinstituut VIAS is tevreden met de reddingsstrook, omdat het zo voor iedereen duidelijk is hoe de weg vrijgemaakt moet worden voor voertuigen met voorrang.

"Daarnaast is het zo dat het ook op de autosnelwegen bijvoorbeeld nu veel makkelijker wordt voor prioritaire voertuigen om die doorgang, die reddingsstrook te gebruiken", zegt Stef Willems van VIAS. "Dan moeten ze niet altijd op die pechstrook rijden. Want die pechstrook is vaak onderbroken door bijvoorbeeld een brug of een wagen die pech heeft. dat leidt mogelijk tot vertragingen en dat wil je natuurlijk niet in noodsituaties."

Bekijk hieronder de reactie van Stef Willems in "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Meest gelezen