4 miljard mensen praten via chat

Instant messaging, chatten dus, kende vorig jaar wereldwijd 3,9 miljard gebruikers. Die populatie zal dit jaar met 9 procent verder aangroeien. Daardoor wordt een mijlpaal van 4 miljard gebruikers gepasseerd. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Juniper Research.

Een aanbod van betaaldiensten en aanverwante services zal volgens de onderzoekers een belangrijke pijler voor een verdere groei zijn.

Quarantaine

‘Dit jaar zal instant messaging wereldwijd 4,3 miljard gebruikers tellen,’ zegt Juniper Research. ‘De toenemende belangstelling voor het medium moet in belangrijke mate worden toegeschreven aan de uitbraak van de coronacrisis.’

‘Een groot deel van de bevolking werd in zijn bewegingsvrijheid beperkt en grotendeels gedwongen thuis te blijven. Dat leidde tot een toename aan de vraag naar toepassingen voor communicatie op afstand. Chat is daarvoor een uitgelezen medium.’

Na de coronapandemie zal een verdere groei van de sector grotendeels worden gedragen door het aanbod aan geïntegreerde betaalservices. ‘Daarbij moet verwacht dat ontwikkelaars van apps voor instant messaging met betaalplatformen allerhande partnerships zullen sluiten,’ aldus Juniper. ‘Ook retailers zullen hiervan gebruik maken om hun ecosysteem aan betaalmogellijkheden verder uit te breiden.’

Juniper voorspelt dat de retailsector zal proberen in te spelen op de gevestigde gebruikersgroep van toepassingen zoals WhatsApp, Facebook Messenger en WeChat. ‘Deze platformen zullen als extra retailkanalen worden uitgebouwd. De media zal niet enkel voor de distributie van berichten worden gebruikt. Deze toepassingen zullen ook voor andere diensten – zoals de verwerking en verificatie van betalingen – worden ingezet.’

Mobiele oplossingen

De onderzoekers wijzen erop dat ook de fabrikanten van smartphones op deze ontwikkeling zullen moeten inspelen. Opgemerkt wordt dat tegen eind dit jaar 740 miljoen smartphones gebruik van Rich Communication Services (RCS) zullen maken. Dat is een groei met 45 procent tegenover eind vorig jaar.

Die toepassingen laten onder meer bredere mobiele betaaloplossingen mogelijk. Dat biedt volgens Juniper nog sterke groeimogelijkheden. ‘Amper 16 procent van het volledige smartphone-arsenaal is tot nu toe met RCS-mogelijkheden uitgerust,’ zeggen de onderzoekers.

Meer