Direct naar artikelinhoud
Vakantie

Veilig op reis in coronatijden: met de bubbel de kampeerwagen in

Vanomobil in het West-Vlaamse Deerlijk verkoopt en verhuurt mobilhomes.Beeld Thomas Nolf

Hij is coronavrij en herbergt een gevoel van vrijheid. Op zoek naar de perfecte vakantie overwegen heel wat Belgen om een motorhome te huren of te kopen. Al zijn er ook veel twijfels bij beginnelingen: wat als het toilet vol is?

Nul, nougatbollen. In de eerste twee weken van de lockdown viel de verkoop van motorhomes bij Vanomobil uit Deerlijk helemaal stil. Niet onbegrijpelijk: wie in zijn kot moet blijven, heeft geen nood aan een tweede kot op wielen. Maar na die twee weken gebeurde er iets opmerkelijks op de website van het West-Vlaamse bedrijf met vestigingen in Antwerpen en Vlaams-Brabant. Van versoepelingen van de lockdown was nauwelijks sprake of mensen begonnen mondjesmaat motorhomes te bestellen.

Mondjesmaat werd snel recordverkoop. “In de voorbije twee weken verkochten we meer dan tachtig motorhomes”, zegt bedrijfsleider Ignace Coudron. In een coronavrije maand mei ligt dat aantal in twee weken normaal tussen de 30 en 35. “De achterstand die we door corona hebben opgelopen, is bij dezen weer gedicht.”

Coudron verwacht niet meteen dat het rustiger wordt. “De voorbije weken haalde onze website recordcijfers qua bezoekers.” Uit Google Analytics leert Vanomobil dat heel wat mensen hun verhuurpagina besnuffelen. Daar vinden ze een Ford Dreamer Cap Land voor 69 euro per dag als goedkoopste optie. Mensen met een goedgevulde bankrekening zoeken hun gading misschien eerder bij de Niesmann+Bischoff Arto 77E, een mastodont van net geen acht meter lang: 195 euro per dag.

Zwerfwagens

“Mensen boeken amper”, zegt Coudron. Dat heeft volgens hem vooral met onzekerheid te maken. “Heel wat mensen hebben deze winter hun vakantie geboekt, alleen is het nog niet duidelijk of die zal kunnen doorgaan én of ze dat geld op tijd terugkrijgen.” Na meer dan een maand boekingen verplaatsen en annuleren, staan ze bij Vanomobil te trappelen om vakantiegangers die de sprong naar de motorhome willen wagen van het juiste advies te voorzien. “Ik geef het nog een goede twee weken en dan komt het op gang.”

Dominique Vanneste, professor toerisme en geografie aan de KU Leuven, vindt het niet gek dat mensen vandaag een trip met een kampeerauto overwegen. “We noemen dat weleens zwerfwagens, je kunt ermee gaan en staan waar je wilt. We hebben de afgelopen weken geleerd dat een dergelijke vrijheid ons dierbaar is.”

De populariteit van de motorhome komt trouwens niet uit de lucht gevallen. De voorbije drie jaar zag Vanomobil zijn omzet jaarlijks met 20 procent toenemen. “De markt groeit jaarlijks tussen de 8 en 9 procent, het is een leuke sector om actief in te zijn”, zegt Coudron. “Vakantie verkopen is het leukste wat er is.”

De manier van reizen past dan ook volledig in de tijdgeest, volgens Vanneste. “Toerisme draait steeds meer om beleving en dus een beetje avontuur. Een motorhome biedt daarnaast een bepaald comfort.” In coronatijden komt daar een extra voordeel bij. “Met een motorhome kun je heel afgeschermd met je bubbel reizen”, zegt Vanneste. Heel wat toeristen zien ertegenop om met grote groepen in een trein of vliegtuig te kruipen. “En als er zich plots een tweede coronagolf zou ontwikkelen, ben je van niemand afhankelijk. Je kunt op eigen kracht huiswaarts.”

Een openbare motorhomeparking in Gentbrugge.Beeld Thomas Nolf

Extra verzekering

Stel dat je voor het eerst een motorhomevakantie overweegt, kies je dan meteen voor een aankoop of huur je beter? Coudron is stellig: “Wie nog nooit op vakantie is geweest met een kampeerwagen kiest best voor huur.” Zelfs mensen die in Deerlijk binnenwandelen om er een te kopen, krijgen eerst de suggestie om te huren. “Er zijn duizenden types kampeerauto’s voor allerlei verschillende reizen, gezelschappen en type mensen. Maar wie we ook over de vloer krijgen, de vraag die we het meest krijgen: hoe werkt het toilet?”, lacht Coudron.

Semi-integrale modellen zijn in trek bij een breed publiek. Dat zijn de typische witte kampeerwagens waarbij je nog ziet welke bestelwagen als basis dient en waarbij het dak gestroomlijnd is. De Fiat Ducato dient tegenwoordig het meest als basis. Koppels zonder kinderen kiezen sneller voor een zogenaamde camper van, een tot motorhome omgebouwde bestelwagen zoals de Volkswagen Transporter of Mercedes Sprinter. Senioren die een comfortabel pensioen hebben opgebouwd, verkiezen door de band genomen een integraal. Dat is het type waar de bestuurderscabine deel uitmaakt van de leefruimte, waardoor er meer een gevoel van ruimte ontstaat.

Huren hoeft niet per se bij een professionele aanbieder. Het kan ook via particulieren, met Goboony bijvoorbeeld. “Wij zien het aanbod van motorhomes op ons platform dagelijks met 40 procent stijgen”, zegt Mark de Vos van het deelplatform gespecialiseerd in motorhomes. “Wij hebben sinds maart een aangepaste verzekering in samenwerking met P&V Verzekeringen. Vroeger moesten eigenaars 2.500 euro ophoesten om het verhuurrisico te dekken. Bij ons betaal je een dagprijs. Op die manier is het aantrekkelijker voor particulieren om hun motorhome, die anders toch stilstaat, te verhuren.”

Wie toch wil kopen, moet rekenen op een budget tussen de 48.000 en 150.000 euro. “Voor 55.000 euro heb je al een mooi voertuig ter beschikking”, zegt Coudron.

Polyesterbakken

Voor dat budget heb je nog geen campings betaald of benzine verbruikt. Wie de kosten van een motorhome wil drukken, bouwt er zelf een zoals de Nederlandse Shamira van Veenendaal (28), die haar ervaringen deelt op haar website Wander Rebel. Na een reis door Australië en Nieuw-Zeeland met een camper, zoals onze noorderburen dat noemen, was ze helemaal verkocht voor die manier van reizen. “Alleen zijn kant-en-klare polyesterbakken veel te duur”, zegt Van Veenendaal. Ze bouwt op dit moment met haar partner aan haar tweede motorhome. “De eerste was een Volkswagen Crafter, nu zijn we bezig aan een Mercedes Sprinter. Die laatste is iets minder groot.”

View this post on Instagram

Een foto die is geplaatst door null (@wander_rebel) op

“Ik schat dat we in totaal 25.000 tot 30.000 euro zullen uitgeven aan de Sprinter.” De helft van een gemiddelde nieuwe motorhome. Al moet je daar wel wat voor over hebben: alle vrije avonden en weekends worden geïnvesteerd in de vakantie op wielen. “Het duurt ongeveer zes maanden vooraleer we er effectief mee op reis kunnen.” Maar het genot is volgens Van Veenendaal dubbel zo groot. “Het is iets persoonlijks waar je écht trots op kunt zijn.”

Wie overweegt om een bestelbus te verbouwen, kiest volgens Van Veenendaal best voor Duitse modellen. “Ik heb bij de Nederlandse wegendienst data opgevraagd over welke modellen het meest in de problemen komen. De Duitsers kwamen daar heel goed uit, ook al zijn die wagen soms erg gevoelig voor roestplekken.” Wie niet te veel zelf wil bouwen, kiest misschien liever voor een Fiat Ducato. “Daar zijn heel wat motorhome-onderdelen voor te vinden.”

Niet te ver

Rest nog de vraag: waar rijd je dan uiteindelijk heen met die motorhome? Coudron verkleint meteen de keuzestress. “Zoek het, zeker in het begin, niet te ver. Steeds meer Belgische steden en gemeenten investeren in mooie parkeerplekken voor motorhomes.” Wil je het toch iets verder zoeken, kies dan voor Frankrijk of Duitsland. “Die twee buurlanden hebben allebei in mooie infrastructuur geïnvesteerd. Bovendien kun je in Frankrijk in haast elk dorp afvalwater lozen en bijvullen.”

Voor wie de drukte van campings wil mijden, zijn initiatieven zoals France Passion interessant. Voor een jaarabonnement van 30 euro kun je gratis parkeren bij Franse landbouwers. “Bij een aantal landbouwers krijg je dan de kans om van lokale producten te proeven”, zegt Coudron.

Tips voor motorhome-beginners

• Begin met het huren van een motorhome. Zo ervaar je wat reizen met een kampeerauto betekent en koop je misschien een ander model uit de talloze mogelijkheden.

• Denk niet: ik rij meteen naar het zuiden van Spanje. Begin bescheiden met een weekend Ardennen of het noorden van Frankrijk.

• Wie een motorhome kiest, gaat best eens op de wc zitten. Niks zo vervelend als met de knieën in de nek naar het toilet gaan.

• Bekijk ook alle opties van de motorhome voor vertrek. Je wilt niet na twee weken terugkomen en dan pas ontdekken dat er onder de vloer nog een grote opbergruimte was.

• Rijd je voor het eerst met een motorhome, kies dan niet meteen voor een alkoof, met overhangend dak. Er zijn je al veel mensen voorgegaan die bij het nemen van een bocht een inschattingsfout maakten.

• Plan je reis niet te veel. Met een motorhome ben je zeer flexibel. Steeds meer campings in het buitenland blijven laat open en voorzien een aangepaste standplaats voor mobilhomes.

• Vergeet geen fietsen. Je motorhome is ook je wagen. Soms kan het handig zijn om kleine verplaatsingen met de fiets te doen.

• Download een motorhome-app op uw smartphone, die duiden perfect de voorzieningen op campings aan. Volgens ervaren reizigers is Park4night een betrouwbare en duidelijke app. 

• Denk ook aan minicampings bij particulieren. Dat kan een aangename afwisseling zijn met grote campings.