‘Ghost of Tsushima' belooft snedige samoerai-actie in oogstrelend feodaal Japan
Tegenstanders verhakkelen met een samoeraizwaard is iets wat gamers wellicht nooit beu zullen worden. Het kan deze zomer weer in ‘Ghost of Tsushima’, wellicht een van Sony’s laatste eigen games voor de PlayStation 4.
In 1274 viel het Mongoolse rijk, een imperium dat het grootste deel van Azië overspande, Japan binnen. De eerste plaats waar de troepen van leider Kublai Khan aanmeerden was Tsushima, een atol dat pal tussen het Aziatische vasteland en de centrale eilanden van Japan gelegen is, en dus van strategische waarde was. De Japanners konden die invasie (en ook een tweede in 1781) afwenden, waardoor de geschiedenis van die periode een mythische bijklank kreeg in de Japanse cultuur. Een van de mythes luidt dat niet meer dan tachtig samoeraikrijgers erin zijn geslaagd om een volledige invasie van Mongoolse troepen tegen te houden.
In de nieuwe videogame ‘Ghost of Tsushima’, die op 12 juli voor de PlayStation 4 verschijnt, speel je een van die tachtig krijgers: Jin Sakai, een samoerai die opgegroeid is op het eiland, en voor wie het afwenden van de invasie dus ook een persoonlijke zaak is.
Goddelijke wind
‘Ghost of Tsushima’ is een actiegame in een open wereld: je kunt het hele eiland doorkruisen, te voet of te paard, en je tegenstanders fileren met het blanke zwaard, ze beschieten met pijl en boog, of ze in stilte besluipen. Als je bij zo’n game in een historische setting meteen aan ‘Assassin’s Creed’ moet denken, ben je lang niet de enige. Maar toch, zegt creative director Jason Connell van ontwikkelstudio Sucker Punch, is er een aardig verschil tussen de twee. “Onze game is thematisch veel strakker verstrengeld met de historische setting, feodaal Japan”, zegt hij. “We hebben onder meer inspiratie gevonden in de wind, die je als speler ‘leidt’ in plaats van een kompas of een minimap. Dat is overigens ook heel consistent met het tijdperk waarin de game zich afspeelt: de Mongoolse horden werden toevallig afgeremd in hun vooruitgang door zware windstormen, er was zelfs een tyfoon bij. De Japanners zijn dat de ‘Kamikaze’ of ‘goddelijke wind’ gaan noemen, die de Mongoolse horden iedere keer weer afremde.”
Samoerai-gevoel
Die wind is heel belangrijk in ‘Ghost of Tsushima’, omdat hij de ontwikkelaars ook in artistieke zin hielp: hij houdt het decor constant in beweging. “Alles fladdert en wiebelt constant in onze game: gras, capes, kleren, enzovoort”, zegt Connell. “Dat brengt onze game artistiek in lijn met de films van de Japanse grootmeester Akira Kurosawa, die een enorm grote inspiratiebron is geweest voor het design van ‘Ghost of Tsushima’: hij maakte films met heel dynamische decors, waarin alles constant in beweging is. We geven de speler een heel gestileerd samoeraigevoel: vanzelfsprekend zullen er zwaardduels en toegankelijke actie zijn, waarin je de snelheid, sierlijkheid en dodelijkheid van een samoerai zult ervaren. Maar ook zijn bruutheid: een samoerai leefde van modder, bloed en staal, zo luidt het in de Japanse cultuur. Er moet een land worden verdedigd in ‘Ghost of Tsushima’, een invasie worden tegengehouden. Dat kan smerig en bloederig worden.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
13-jarige Willis speelt als eerste persoon ooit Tetris uit
-
gamepreview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ is herkenbaar maar gloednieuw én het toverde smile op ons gezicht
Het regent de laatste jaren remakes en remasters van oude games, maar het gebeurt maar zelden dat er zo hard naar eentje wordt uitgekeken als naar ‘Final Fantasy VII Rebirth’, het tweede deel van de volledige herwerking van een van de beste RPG’s ooit. -
gamereview
‘Lil Guardsman’ is klein maar fijn pareltje vol absurde humor in klassieke ‘point & click’-stijl
‘Lil’ Guardsman’ is een ‘point & click’-spel in cartoonstijl met (absurde) humor als rode draad - denk aan ‘The Simpsons’ of ‘Monty Python’. Vertrouw niemand. Of net iedereen… in ‘Lil’ Guardsman’ is het aan jou. -
-
gamereview
Indrukwekkend ‘Like a Dragon: Infinite Wealth’ biedt episch avontuur met slechts één minpuntje
-
gamereview1
Unieke game ‘War Hospital’ grijpt je bij je nekvel en dompelt je onder in veldhospitaal tijdens WOI
‘War Hospital’ speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog en draait om het beheer van een veldhospitaal waarin gewonde soldaten verzorgd moeten worden. Of net niet… In deze unieke singleplayer managementgame stap je in de schoenen van majoor Henry Wells. Je neemt de leiding over een Brits veldhospitaal in een fictief dorpje in het noorden van Frankrijk, waar je ingrijpende keuzes moet maken. -
KIJK. Gameboy viert zijn 35ste verjaardag: “Niet alleen verzamelaars die nog geïnteresseerd zijn”
Op 21 april 1989 bracht het Japanse bedrijf Nintendo de Gameboy uit, speciaal ontworpen om Tetris te spelen. De spelconsole viert vandaag zijn 35ste verjaardag. In totaal werden er meer dan 120 miljoen spelcomputers verkocht. Ook al worden er geen nieuwe Gameboys meer gemaakt, het blijft toch nog steeds een populair item op websites voor tweedehandsspullen. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Larian Studios uit Gent maakt geen vervolg op uiterst succesvolle game ‘Baldur’s Gate 3’
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
PREMIUM10
Vlaming blijft scoren met populairste game ter wereld ‘Baldur’s Gate 3', maar blijft met beide voeten op de grond
Het houdt maar niet op voor de Vlaamse videospelmaker Larian Studios en zijn ‘Baldur’s Gate 3'. Met dat spel – waarin ridders, elfen en dwergen duistere krachten bestrijden – sleepte het na de Amerikaanse nu ook de belangrijkste Britse game-awards in de wacht. Ondanks dat wereldwijde succes en een bedrijfsvermogen van 301 miljoen, laat CEO-oprichter Swen Vincke (51) zich nauwelijks betrappen op buitensporigheden: hij woont nog steeds met zijn gezin in een bescheiden villa in het Oost-Vlaamse Aalter. -
gamereview
‘Tekken 8' overstijgt vechtgamegenre met drang naar perfectie en animaties die je sterretjes doen zien