Deze technologische vernieuwingen op luchthavens kunnen we misschien overhouden aan de coronacrisis
De coronapandemie verplicht luchthavens naar vernieuwingen te zoeken om reizen ook in deze tijden zo veilig mogelijk te laten verlopen. Dat kan voor reizigers blijvende voordelen met zich meebrengen. Wie wenst er bijvoorbeeld niet om overal veel minder lang in de rij te staan? Dit ligt er misschien allemaal in het vooruitzicht, volgens experts die CNBC sprak.
Luchthavens zullen door de coronapandemie sneller moeten inzetten op allerlei toepassingen van de contactloze technologie. “We zien nu in vijf maanden tijd de innovatie van vijf jaar, en veel van die impact zal blijven”, voorspelt Ibrahim Ibrahim, die aan het hoofd staat van het in luchthavens gespecialiseerde consultancybedrijf Portland Design in Londen. Volgens Ibrahim worden de contactloze check-in, securitycontrole en boarden in versneld tempo ingevoerd. Gezichtsherkenning en oogscans vervangen paspoortcontroles.
De internationale luchthaven van Hartsfield-Jackson Atlanta in Georgia was eind 2018 de eerste in de VS om een biometrische terminal te installeren. Uit onderzoek blijkt dat 72 procent van de klanten het biometrische boarden verkoos boven het traditionele. Luchtvaartmaatschappij heeft de gezichtsherkenning intussen uitgebreid naar de luchthavens van Detroit, Minneapolis en Salt Lake City. United Airlines test in San Francisco, Washington Dulles en Houston. Elders in de wereld gebeurt dat in Canada, Japan, Italië, Spanje en IJsland.
Ook smartphones zullen een belangrijke rol spelen in het contactloze reizen en zullen fungeren als afstandsbedieningstoestel. Vandaag kan je al inchecken of je bagage droppen via je smartphone, zonder andere voorwerpen aan te moeten raken, maar op langere termijn zal je hele digitale identiteit opgeslagen worden op je mobieltje”, voorspelt Andrew O’Connor van Sita, een technologische luchtvervoersfirma. Sita ziet in de toekomst passagiers die de hele tijd in beweging zijn op de luchthaven en van wie de identiteit in enkele seconden kan worden geverifieerd. Die ‘Smart Path’-technologie wordt nu al toegepast in luchthavens van grootsteden als Athene, Brisbane, Doha, Muscat, Orlando, Miami en Boston.
Om rijen wachtenden aan de gates te vermijden, zouden reizigers via hun telefoon opgeroepen kunnen worden om naar de gate te komen. Nu staan we allemaal te vroeg bij de gate, vindt Devin Liddell, een andere expert. Volgens hem zal Covid-19 luchthavens dwingen om andere manieren van verzamelen te vinden voor het boarden.
Security
Altijd een moment om zo vlug mogelijk door te komen op een luchthaven: de security. Schoenen en broekriemen uit, om ze samen met handtassen en laptops in de telkens opnieuw te hergebruiken bakken, vol met kiemen, te laden. Niet meteen hygiënisch in coronatijden. Hoe kan dit anders? Een van de opties is om ‘op afspraak’ te werken. Dat gebeurt al op de internationale luchthaven van Montréal–Trudeau, waar passagiers zelf hun screening boeken. Je zou ook ‘vlotte doorgang-pasjes’ in het leven kunnen roepen, naar analogie met pretparken, aldus luchthavenexpert Tim Hudson aan CNBC. “Met behulp van slimme technologie zou de luchthaven passagiers een speciaal tijdslot kunnen toewijzen om de zone van de veiligheidscontrole te betreden”, aldus Hudson. Zo kan de luchthaven de mensenstroom zelf spreiden.
Opnieuw kunnen biometrische gegevens de procedures versnellen, maar dan moeten passagiers ook bereid zijn meer persoonlijke data prijs te geven, zegt Hudson. En dan rest er nog altijd het probleem van de bagage. Andere technologieën - zoals computertomografie die met algoritmes en het creëren van 3D-beelden onder meer explosieven kan spotten - zouden dit kunnen aanpakken. Bagage zal in de toekomst waarschijnlijk automatisch ontsmet worden op de transportband bij het inchecken. Voor handbagage zullen mogelijk technieken met UV-stralen of met verneveling worden ontsmet. Het is zelfs niet uitgesloten dat passagiers in een cabine van kop tot teen zullen worden gedesinfecteerd alvorens aan boord van een vliegtuig te stappen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Stoomtrein in Efteling wordt elektrisch om klimaatdoel te halen
Kaatsheuvel -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
update
Enkele uren bijna geen vliegverkeer mogelijk van en naar Nederlandse luchthavens door storing
De storing aan het luchtverkeersleidingssysteem waardoor sinds maandagavond laat enkele uren lang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is verholpen. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Door de storing konden vluchten sinds ongeveer 23 uur maandagavond slechts beperkt landen op en opstijgen vanaf Nederlandse luchthavens. -
-
Schipbreukelingen gered van onbewoond eiland dankzij boodschap als in film
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Naar Griekenland op vakantie? Dat wordt vechten voor een ligstoel
-
Efteling sloopt (en herbouwt) een van de oudste sprookjeshuizen in het park
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM
Alleen op reis? Toerisme-expert en touroperatoren geven tips om je vakantie zo goedkoop mogelijk te houden
Soloreizen zijn populairder dan ooit. Op het sociale mediaplatform TikTok vind je dan ook honderdduizenden video’s van mensen die op zoek zijn naar advies om er alleen op uit te trekken, én van doorgewinterde soloreizigers die ervaringen delen. Is alleen reizen de nieuwste trend binnen het toerisme? Waar gaan de meesten heen? En is het wel betaalbaar? “Verblijf is vaak de boosdoener.” -
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerjan boden