Restaurant neemt enquête af bij klanten voor heropening

De horecasector zit met veel vragen over een mogelijke heropening na corona, maar restaurant Lesco in Wetteren zoekt antwoorden bij zijn klanten. De eigenaars hebben een vragenlijst opgesteld die de klanten online kunnen invullen. "Er zijn al verrassende antwoorden binnengekomen."

Het blijft voorlopig onduidelijk wanneer de horeca mag heropenen, of hoe een restaurantbezoek er dan zal uitzien. "Iedereen in onze sector zit met heel veel vragen", zegt Steven Buelens van restaurant Lesco in Wetteren. "Wij besloten daarom om zelf op zoek te gaan naar antwoorden. Bij onze klanten! Want hoe bereidwillig zijn zij eigenlijk om mee te werken en de sector terug actief te krijgen? En hoe voelen zij zich het comfortabelst?"

Online vragenlijst

Het restaurant verspreidde via Facebook en via zijn klantenbestand een enquête. Daarin staan vragen als: "Welke openingsmomenten verkiest u?", "Met hoeveel mensen aan dezelfde tafel zou u zich veilig voelen?" en "Bent u bereid om voor/na elk toiletbezoek zelf uw toilet te ontsmetten indien alle materiaal voorzien wordt?"

Het valt op dat veel mensen zin hebben om terug op restaurant te gaan! 

"Er zijn al massaal veel antwoorden binnengekomen, heel wat verrassende antwoorden ook. Zo zijn meer dan 9 op de 10 mensen bereid zelf hun toilet te poetsen!", lacht Buelens. "Het draait natuurlijk om veel meer dan dat, het was maar één van de vele vragen. We merken vooral heel wat solidariteit bij de klanten. Veel mensen hebben zin om terug op restaurant te gaan. Dat geeft ons een enorm goed gevoel! Al is er ook een groep die angst heeft en daar gaan we zeker rekening mee houden."

De uitbaters kunnen zich nu gerichter voorbereiden op een heropening. "Uit de antwoorden op de vragenlijst kunnen we duidelijke conclusies trekken. We hebben er nu een idee van hoeveel klanten we kunnen verwachten en wat zij van een restaurantbezoek verwachten.  Nu hebben we concrete oplossingen en weten we beter hoe we alles gaan organiseren!"

Meest gelezen