‘Ghost of Tsushima' belooft snedige samoerai-actie in oogstrelend feodaal Japan
Tegenstanders verhakkelen met een samoeraizwaard is iets wat gamers wellicht nooit beu zullen worden. Het kan deze zomer weer in ‘Ghost of Tsushima’, wellicht een van Sony’s laatste eigen games voor de PlayStation 4.
In 1274 viel het Mongoolse rijk, een imperium dat het grootste deel van Azië overspande, Japan binnen. De eerste plaats waar de troepen van leider Kublai Khan aanmeerden was Tsushima, een atol dat pal tussen het Aziatische vasteland en de centrale eilanden van Japan gelegen is, en dus van strategische waarde was. De Japanners konden die invasie (en ook een tweede in 1781) afwenden, waardoor de geschiedenis van die periode een mythische bijklank kreeg in de Japanse cultuur. Een van de mythes luidt dat niet meer dan tachtig samoeraikrijgers erin zijn geslaagd om een volledige invasie van Mongoolse troepen tegen te houden.
In de nieuwe videogame ‘Ghost of Tsushima’, die op 12 juli voor de PlayStation 4 verschijnt, speel je een van die tachtig krijgers: Jin Sakai, een samoerai die opgegroeid is op het eiland, en voor wie het afwenden van de invasie dus ook een persoonlijke zaak is.
Goddelijke wind
‘Ghost of Tsushima’ is een actiegame in een open wereld: je kunt het hele eiland doorkruisen, te voet of te paard, en je tegenstanders fileren met het blanke zwaard, ze beschieten met pijl en boog, of ze in stilte besluipen. Als je bij zo’n game in een historische setting meteen aan ‘Assassin’s Creed’ moet denken, ben je lang niet de enige. Maar toch, zegt creative director Jason Connell van ontwikkelstudio Sucker Punch, is er een aardig verschil tussen de twee. “Onze game is thematisch veel strakker verstrengeld met de historische setting, feodaal Japan”, zegt hij. “We hebben onder meer inspiratie gevonden in de wind, die je als speler ‘leidt’ in plaats van een kompas of een minimap. Dat is overigens ook heel consistent met het tijdperk waarin de game zich afspeelt: de Mongoolse horden werden toevallig afgeremd in hun vooruitgang door zware windstormen, er was zelfs een tyfoon bij. De Japanners zijn dat de ‘Kamikaze’ of ‘goddelijke wind’ gaan noemen, die de Mongoolse horden iedere keer weer afremde.”
Samoerai-gevoel
Die wind is heel belangrijk in ‘Ghost of Tsushima’, omdat hij de ontwikkelaars ook in artistieke zin hielp: hij houdt het decor constant in beweging. “Alles fladdert en wiebelt constant in onze game: gras, capes, kleren, enzovoort”, zegt Connell. “Dat brengt onze game artistiek in lijn met de films van de Japanse grootmeester Akira Kurosawa, die een enorm grote inspiratiebron is geweest voor het design van ‘Ghost of Tsushima’: hij maakte films met heel dynamische decors, waarin alles constant in beweging is. We geven de speler een heel gestileerd samoeraigevoel: vanzelfsprekend zullen er zwaardduels en toegankelijke actie zijn, waarin je de snelheid, sierlijkheid en dodelijkheid van een samoerai zult ervaren. Maar ook zijn bruutheid: een samoerai leefde van modder, bloed en staal, zo luidt het in de Japanse cultuur. Er moet een land worden verdedigd in ‘Ghost of Tsushima’, een invasie worden tegengehouden. Dat kan smerig en bloederig worden.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
The Pokémon Company onderzoekt plagiaat van nieuwe “Pokémon-kopie met wapens”
-
gamereview
‘Tekken 8' overstijgt vechtgamegenre met drang naar perfectie en animaties die je sterretjes doen zien
We hebben net een ninja-beer tegen een menselijke duivel zien vechten op een strand met als belangrijkste wapen een metalen strandbal in de vorm van de aarde. Nee, we zitten niet aan de drugs, we spelen ‘Tekken 8’. Deze game mengt als geen ander complete absurditeit en bloedernstige pathos. Denk je dat dit ‘gewoon’ een vechtgame is? You know nothing! Dit is zelfs eentje waarvoor we het blik superlatieven opentrekken. Fight! -
gamereview
Met game ‘Tales of Kenzera: ZAU’ is het eindelijk ‘time for Africa’
Het zijn mooie tijden voor de liefhebbers van metroidvania’s. Eerder dit jaar konden ze al hun tanden zetten in de onverwacht succesvolle comeback ‘Prince of Persia: The Lost Crown’ en het psychedelische pareltje ‘Ultros’, en dat rijtje wordt nu aangevuld met ‘Tales of Kenzera: ZAU’. Een meer kleinschalig spel misschien dan die andere twee, maar met het hart op de juiste plaats. -
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
gamereview
‘Children of the Sun’ heeft maar één troefkaart, maar speelt die meesterlijk
Die unieke sluipschutter-met-een-twist gameplay, dat non-verbale wraakverhaal, die, euh, ‘ambachtelijke’ graphics. ‘Children of the Sun’ schuurt niet altijd even bewust tegen de verwachtingen en het comfort van de hedendaagse gamer, maar qua brutale en franjeloze workshop in koppige volharding krijg je absoluut waar voor je geld. -
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie
-
PREMIUM
Welke games uit 2023 waren echt de moeite en krijgen we dit jaar een nieuwe Nintendo? Game-expert reageert
-
"Ga naar buiten, haal een frisse neus", snoeft nieuwsanker nadat Willis (13) als eerste ooit 'Tetris' uitspeelt
Een grapje van het Britse nieuwsanker Jayne Secker schiet bij veel gamers in het verkeerde keelgat. Na de glansprestatie van Willis ‘Blue Scuti’ Gibson die ‘Tetris’ uitspeelde, snoeft ze dat hij beter “naar buiten zou gaan om een frisse neus te halen”. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
Wat is de beste Mario Kart-racer? De wetenschap biedt uitkomst dankzij een 19de-eeuwse methode