AFP or licensors

OESO-onderwijsexpert: "Sluiting scholen leidt tot enorme leerachterstand en grotere kloof tussen leerlingen"   

Het sluiten van de scholen in ons land tijdens de coronacrisis zal leiden tot een grote leerachterstand. Dat zegt OESO-onderwijsexpert Dirk Van Damme in "De Ochtend" op Radio 1. "Sommigen denken: het gaat maar over een paar weken en dat wordt wel ingehaald, maar je mag dit echt niet onderschatten", aldus Van Damme.

Wekenlang zijn de scholen dicht geweest, en dat zal onvermijdelijk sporen nalaten bij de leerlingen. "De leerachterstand zal onvermijdelijk sterk toenemen en ook de kloof tussen sterke en zwakkere leerlingen zal groeien", zegt Dirk Van Damme, onderwijsexpert bij OESO. Hoe groot de schade zal zijn, is nu nog moeilijk in te schatten.

"Maar in de onderwijseconomie geldt de vuistregel: 1 jaar verloren onderwijs betekent 10 procent minder inkomen op de hele levensloop. Elke reductie van de onderwijstijd laat sporen na in de latere loopbaan, die gevolgen zijn vrij aanzienlijk." Van Damme is het er dan ook niet mee eens wanneer men zegt "het is maar een paar weken geweest". "Elke week is er een te veel, je mag dat niet onderschatten."

Elke week is er een te veel, je mag dat niet onderschatten

Maar, er was toch afstandsonderwijs? Heeft dat dan niet geholpen? Jawel, zegt Van Damme, voor de middengroep tussen de sterke en de zwakkere leerlingen. "Voor zwakkere leerlingen, die minder ondersteuning hebben of in een moeilijkere omgeving wonen, is het niet effectief geweest. En voor de sterke leerlingen ook niet, zij zitten zich te vervelen, hadden te weinig stimulansen. Het effect van het afstandsleren hangt af van hoe goed of hoe zwak de leerlingen voordien waren."

Volgens Van Damme is het hoe dan ook een goede zaak dat de scholen voor het einde van het schooljaar (nog even) opnieuw opengaan. "Het is een goede zaak om het schooljaar niet volledig verloren te laten gaan". Ook in zomerscholen ziet hij graten. "Ik ben een erge voorstander, de zomervakantie mag niet opnieuw een breuk in het leerproces zijn. Elk initiatief voor de continuïteit is goed. Zomerscholen zullen niet genoeg zijn, het is maar een kleine maatregel tegenover de achterstand die opgelopen is, maar alles wat je kan doen is meegenomen."

Het is een goede zaak om het schooljaar niet volledig verloren te laten gaan

Begin volgend schooljaar wordt dan het echte cruciale moment, zegt hij. "Dan moeten we goed kijken waar elke leerling staat, bijna op individueel niveau, om zo een remediëringstraject uit te werken om de achterstand weg te werken. We kunnen wel wat herstellen, maar de marge is niet heel groot. Hopelijk krijgen we dan geen nieuwe golf."

Was het dan een foute inschatting om de scholen te sluiten? Van Damme is voorzichtig in zijn antwoord. "Persoonlijk denk ik dat het eigenlijk niet nodig was geweest. Vandaag hebben we uiteraard meer kennis over de overdracht van het virus, midden maart wisten we nog niet dat kinderen eigenlijk maar een kleine rol spelen in de overdracht van het virus. Er zijn veel "achterafs" in dit verhaal, maar wellicht was het niet nodig geweest."

Persoonlijk denk ik niet dat het nodig geweest was om de scholen te sluiten

Beluister het gesprek met Dirk Van Damme in "De ochtend":

Meest gelezen