UHasselt-onderzoekers professor Pieter Vandekerkhof (rechts) en Maarten Colson willen duizenden Limburgers bevragen om zo te weten hoe ondernemend onze provincie vandaag is. “De resultaten zijn van goudwaarde voor onze economische toekomst.” © Sven Dillen

Hoe ondernemend is Limburg? Geef uw mening in het grote Limburgonderzoek

Nu de coronacrisis diepe economische wonden slaat, willen de UHasselt en Het Belang van Limburg van u weten hoe ondernemend Limburg is. Met een enquête peilen we bij Limburgers naar hun mening over ondernemerschap en wat deze crisis voor hun leven of onderneming betekent.

Ruben Steegen

In het eerste deel van het grote Limburgonderzoek van het Onderzoekscentrum Regioanalyse (ORA) van de UHasselt en deze krant gaven eind vorig jaar meer dan 10.500 Limburgers hun mening over lokale dienstverlening. Vandaag slaan Het Belang van Limburg en de universiteit opnieuw de handen in elkaar voor het tweede luik: een peiling naar het ondernemerschap in onze provincie. “Relevanter dan ooit tevoren, want door het coronavirus staan we voor een gigantische economische uitdaging”, zegt professor Pieter Vandekerkhof van het Research Center for Entrepeneurship (RCEF) van de UHasselt. “Vraag is nu hoe snel de Limburgse economie de rug weer zal rechten. Daarbij is het cruciaal om te weten hoe ondernemend de Limburger is, waar de verschillen tussen ondernemers en niet-ondernemers zitten en op welke manier beleidsmakers dat ondernemerschap kunnen aanwakkeren.”

Economische toekomst

Daarvoor hebben de onderzoekers van de UHasselt massaal uw hulp nodig, want enkel als voldoende mensen de enquête invullen krijgen ze een correct beeld van het ondernemersklimaat. “Idealiter vult elke Limburger deze vragenlijst in”, zegt UHasselt-onderzoeker Maarten Colson, die het onderzoek mee in goede banen leidt. “De bevraging is er dus zéker niet enkel voor ondernemers. Werkgeversorganisaties voeren de belangrijke taak uit om ondernemers in deze crisis nauwgezet te monitoren. Maar doordat wij ondernemers én niet-ondernemers aan het woord laten, krijgen we voor het eerst een totaalbeeld over het ondernemerschap in onze provincie.”

In de enquête wordt onder meer gepolst of mensen al overwogen hebben om een eigen zaak op te starten, wat hen eventueel tegenhoudt en hoe ze hun economische toekomst zien. “Maar ook persoonlijkheidseigenschappen spelen een belangrijke rol in de bevraging”, zegt onderzoeker Maarten Colson. “We gaan bijvoorbeeld meten of mensen die meer risico’s nemen in het leven ook sneller een eigen zaak zullen opstarten. Hetzelfde met eigenschappen als alertheid, passie en ondernemende achtergronden. Limburg is dé provincie van de familiebedrijven. Zo kunnen we bepaalde profielen linken aan ondernemerschap en kijken wat mensen stimuleert om ergens hun schouders onder te zetten.”

Erger dan Ford Genk

Uiteraard speelt ook de coronacrisis een belangrijke rol in de bevraging. Deze week bleek uit de economische barometer van POM Limburg al dat de huidige pandemie onze provincie op economisch vlak drie jaar terug in de tijd katapulteert. “Ik vrees dat veel mensen nog te weinig beseffen hoe diep deze crisis er gaat inhakken”, beaamt professor Vandekerkhof. “Dit kan erger worden dan de financiële crisis of de sluiting van Ford Genk. Vandaag zie je dat nog niet terug in de cijfers, maar je hoeft geen econoom te zijn om te beseffen dat er over enkele maanden jobs zullen sneuvelen. Enkel ondernemerschap biedt een uitweg richting succesvolle relance van onze economie. Op dat vlak is onze Limburgse veerkracht een gigantische troef. Kijk maar naar de sluiting van Ford Genk. Die heeft geleid tot een explosie van start-ups en incubators. Niet alle ondernemingen gaan deze crisis overleven, maar het is wel belangrijk dat er verder ruimte wordt gemaakt voor zulk ondernemerschap. Zo creëer je jobs.”

Van goudwaarde

“Als we weten wat mensen tegenhoudt om de sprong in het diepe te wagen, kan de overheid haar beleid daarop afstemmen en bepaalde drijfveren extra stimuleren”, gaat Colson verder. “En misschien duiken er wel scherpe tegenstellingen tussen ondernemers en niet-ondernemers op? Als de éne groep massaal wil gaan telewerken en de andere daar niets voor voelt, moet er naar oplossingen worden gezocht. En komen de ideeën rond duurzaam ondernemen, export en e-commerce wel overeen?”

De bevraging neemt ongeveer twintig minuten in beslag. “Een kleine inspanning, maar de resultaten zijn van goudwaarde voor het Limburgs ondernemerschap en onze economische toekomst”, benadrukt Vandekerkhof. “Maar dat lukt alleen als de lezers van Het Belang van Limburg massaal deze enquête invullen. Eind juni presenteren we de eerste, voorlopige resultaten.”

Meedoen aan de enquête kan via www.hbvl.be/onderzoek

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer