Waarom je de koppeling maar beter niet te lang ingetrapt houdt
De koppeling van je auto heeft het zwaar. Het is daarom niet verwonderlijk dat deze na verloop van tijd versleten is en bij een bepaalde kilometerstand vervangen moet worden. Met deze tips stel je dat moment zo lang mogelijk uit.
De levensduur van de koppeling hangt grotendeels af van de rijstijl van de autobezitter of bestuurder. Wat je met je auto doet is ook belangrijk. Als de auto vaak vol beladen is en wanneer je regelmatig een aanhanger of caravan achter de auto hangt, zal dit de koppeling extra belasten.
Er is geen lampje in de auto dat aangeeft dat je koppeling versleten is. Symptomen die aangeven dat een koppeling aan vervanging toe is, zijn bijvoorbeeld een motor die toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling. Ook bij een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak verdient het aanbeveling de garage te bezoeken.
Tips en trucs
Moderne koppelingsplaten gaan vaak meer dan 200.000 tot 300.000 kilometer mee voordat ze moeten worden vervangen. Bij zware belasting kan het echter al na enkele tienduizenden kilometers nodig zijn. Het vervangen van de koppeling is een dure reparatie. Met deze tips kun je de levensduur van dit slijtagegevoelige onderdeel aanzienlijk verlengen.
Geen voet op koppeling
Vooral beginnende automobilisten hebben de neiging om hun voeten te lang op het koppelingspedaal te laten staan. Velen zijn onzeker over het schakelen en houden hun voet voor de zekerheid op de koppeling voor het geval ze de verkeerde versnelling hebben gekozen. Helaas is dit gedrag erg slecht voor de koppeling. Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Bak in neutraal
Laat je tijdens het wachten bij een rood verkeerslicht of kruising de eerste versnelling ingeschakeld met je voet op de koppeling? Het is beter om de auto in ‘neutraal’ te zetten en je voet van de koppeling te halen. Je kunt eventueel de handrem gebruiken om te voorkomen dat de auto gaat rollen. In dit geval is het niet de koppeling zelf, maar het druklager dat extra wordt belast. Voorkomen dat een auto wegrolt voor een verkeerslicht door de koppeling half op te laten komen is helemaal uit den boze.
Handrem bij het parkeren
De koppeling kan zelfs slijten als de motor niet draait. Veel autobezitters zetten hun auto in de eerste versnelling bij het parkeren van hun auto. Het is echter raadzaam om in plaats daarvan de handrem te gebruiken. Daardoor wordt de versnellingsbak niet belast.
Proactief schakelen
Als je ziet dat je binnenkort moet afremmen, bijvoorbeeld bij het naderen van de bebouwde kom, is het wellicht niet de moeite waard om nog naar een lagere versnelling te schakelen. Ook remmen veel automobilisten met een handbak af ‘op de motor’. Dit zorgt voor extra belasting van de lagers, waardoor de levensduur van de componenten van je versnellingsbak wordt verkort. Dus als je moet vertragen, gebruik dan niet de motorrem, maar de voetrem om snelheid kwijt te raken.
Geen hand op schakelpook
Probeer ook niet om je hand te laten rusten op de schakelpook. Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak namelijk tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromeshringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.
Lees ook: Autosector in zwaar weer, maar dat is niet noodzakelijk slecht nieuws voor consument: er vallen koopjes te doen(+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
25
‘Lelijk’, ‘futuristisch of ‘een tank’: eerste Belgische Cybertruck van Tesla zorgt voor discussie
Het is een van de meest besproken auto’s die ooit op de markt kwam: de ‘Cybertruck’, een gigantische, elektrische pick-up truck van fabrikant Tesla. Tot voor kort was er in heel Europa geen enkele te zien, nu kan je hem in Hasselt wél tegen het lijf lopen. Even toch. -
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
Mooi lenteweer nodigt uit om op je fiets te springen. Wie daarbij niet na een paar straten al in het zweet wil staan, gaat voor het gemak van een elektrisch exemplaar. Die worden bovendien steeds beter en het assortiment almaar breder. Zo kan je vandaag ook kiezen voor een automatische e-bike. Hoe werkt dit en voor wie is het een goed idee? HLN Shop houdt de voor- en nadelen tegen het licht. -
PREMIUM
Je fiets wassen met de hogedrukreiniger kan honderden euro aan schade veroorzaken. Onze expert legt uit hoe je dit kan voorkomen
Een propere fiets rijdt beter, maar poetsen is niet altijd een pretje. Gelukkig maken hogedrukreinigers het leven makkelijker. Tegenwoordig heb je ze in alle verschillende formaten en prijsklassen, maar dat maakt het niet eenvoudig om het juiste apparaat te kiezen. En vergeet ook niet dat verkeerd gebruik kan leiden tot kostelijke beschadigingen van jouw rijwiel. Onze fietsexpert Arno Jaspers vertelt je alle do’s en don’ts van het poetsen met een hogedrukreiniger. -
PREMIUM63
Nu het geld voor Vlaamse premies voor elektrische wagens al op is: dit is wat je moet weten
-
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
-
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
PREMIUM
Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”
Je denkt dat je een Opel koopt, maar eigenlijk is het een Peugeot. Je kiest een Volkswagen, maar voor een Seat - die krek dezelfde auto is - had je minder betaald. Steeds meer modellen van een verschillend merk zijn in feite dezelfde auto. Ook Chinese makers van elektrische auto’s passen deze formule toe. HLN-autospecialist Joost Bolle legt uit wat daarachter zit, hoe je dan de juiste keuze maakt en waarom je wordt misleid: “Er wordt enkel een ander logo op de wagen geplakt.” -
Automobilisten krijgen raad winterbanden zo snel mogelijk te vervangen
41 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWilly Bogaert
Rik Lameyze
Johan Portier
Maurits De Nul
Pieter Wigboldus