Alternatieve stickeractie Rode Kruis levert uiteindelijk 687.716 euro op

© BELGA

De alternatieve stickeractie van Rode Kruis-Vlaanderen heeft uiteindelijk 687.716 euro opgebracht. Vorig jaar was die stickeractie goed voor meer dan 3 miljoen euro.

Normaal trekken Rode Kruis-vrijwilligers elk jaar de straat op om stickers te verkopen ten voordele van hun lokale afdeling. Door het coronavirus kon de klassieke verkoop dit jaar niet doorgaan. Er werd beslist om de stickers gratis te verdelen en mensen om een vrije bijdrage te vragen. De opbrengst daarvan viel tegen: twee dagen voor het einde van de actie was er nauwelijks 308.000 euro ingezameld.

Rode Kruis-Vlaanderen deed een bijkomende oproep naar vrijwillige bijdragen en die kreeg gehoor. ‘Sinds die oproep ontvingen we nog 327.716 euro’, zegt woordvoerster Ine Tassignon. ‘In totaal landden we met de alternatieve stickeractie zo op 687.716 euro. Er lopen daarnaast nog enkele andere steunacties, zoals de verkoop van een unieke zeefdruk gemaakt door Charel Cambré, een actie van het Netwerk van Vlaamse Apothekers en een sms-actie van Vier. Alles samen bracht dit tot nu toe 805.811 euro op en dat bedrag gaat integraal naar alle lokale Rode Kruisafdelingen.’

Het bedrag ligt nog steeds beduidend lager dan de voorbije jaren, waardoor sommige lokale afdelingen voor een financieel uitdagend jaar staan. ‘Op dit moment zijn er gelukkig geen afdelingen die vanwege dit tegenvallende resultaat en bijhorend inkomstenverlies de boeken moeten sluiten of moeten fusioneren, maar een aantal afdelingen zal mogelijk belangrijke investeringen moeten uitstellen of annuleren’, klinkt het.