Zwarte dag voor Belgische autosector: 382 jobs weg in een dag

Nadat aan de verkoopkant autoverdeler D’Ieteren aankondigde 211 jobs te schrappen, komen er nu ook in productie autojobs op de helling te staan. VCST, dat tandwielen en andere auto-onderdelen maakt in Sint-Truiden, wil 171 van de 427 banen schrappen.

De directies van VCST Industrial Products en dochter STC zeggen de activiteiten terug te schroeven en in te zetten op automatisering en digitalisering, in de hoop ze weer winstgevend te maken. VCST en STC maken deel uit van de BMT Groep, die de Limburgse fabriek in 2016 overnam van investeringsmaatschappij Gimv en andere aandeelhouders.

In een persbericht verwijst het bedrijf naar de afgenomen volumes, ‘mede veroorzaakt door het feit dat het traditioneel wagenbezit aan het veranderen is’. Dalende volumes gekoppeld aan de evolutie in de elektrische aandrijftechnologie hebben een negatieve impact op de productie van tandwielen, luidt het. De procedure-Renault voor collectieve ontslagen is opgestart. Dat betekent dat directie en vakbonden nu gaan overleggen over de plannen. Dat kan enkele weken duren, zegt het bedrijf.

De aankondiging volgt op het banenverlies bij D’Ieteren Auto, waar 211 jobs op de helling staan. Het gaat om jobs binnen D’Ieteren nv, D’Ieteren Sport nv en Volkswagen D’Ieteren Finance nv. De herstructurering heeft geen invloed op de activiteiten van de zelfstandige autodealers.

Dat betekent dat vandaag in totaal 382 autojobs op losse schroeven zijn komen te staan.

Autoverkoop onder druk

De autoverkoop staat onder toenemende druk. Drie op de tien Belgen met aankoopplannen stellen hun nieuwe wagen uit. Dat blijkt uit een onderzoek door de Université Catholique de Louvain (UCL) in opdracht van automobielfederaties Febiac en Traxio. Zeven op de tien van de ondervraagden laat zich door de coronacrisis evenwel niet tegenhouden om een andere wagen te kopen.

Voorts wil één op vijf van de respondenten in de toekomst online een auto kopen bij een merk- of onafhankelijke garage. Uit het onderzoek blijkt ook dat het woon-werkverkeer met de wagen in de toekomst van vijf naar vier dagen per week daalt.