Het volgende elektrische strijdterrein: de bestelbus op batterij

Een auto kan al, een SUV ook, maar op het kruispunt van e-commerce en elektrisch rijden ligt de bestelbus. Daarvoor komt de competitie nu pas op gang.

Laat u uw boeken en banken intussen thuisleveren, of rijdt u zelf nog naar de boekhandel en IKEA. We wonen steeds meer in autovrije straten in de stad en dat betekent meer thuislevering. Bestelbusjes zijn dus een gekend zicht. Maar wat als die ook elektrisch gaan? Het wordt een kwestie van het perfecte elektrische bestelbusje te bouwen. Dat zeggen analisten van Morgan Stanley.

Het ideale bestelbusje

‘Bestelbusjes hebben goed voorspelbare routes, voorzien een belangrijke dienst en worden intensief gebruikt. Ze blijven ook vaak binnen een beperkte omgeving’, zegt Adam Jones, auto-analist van Morgan Stanley aan zakenwebsite Business Insider. ‘Al die kenmerken zijn ideaal om er een elektrisch voertuig van te maken, met een ecosysteem van laadpalen om ze volledig economisch sterk te zetten.’

Elektrische wagens blijven vooralsnog echter een luxeproduct, aan de prijzige kant van het spectrum. Tesla is het schoolvoorbeeld, met wagens die tot 130.000 euro kosten, wel degelijk full-option, maar een bestelwagen is het niet. Aan de andere kant van het spectrum is er pakweg de Mercedes Sprinter, degelijk en niet goedkoop, maar een benzine.

Rivian

Toen kwam er de beslissing van Amazon om 100.000 bestelbusjes van start-up Rivian te kopen en meteen in het bedrijf te investeren. Dat gaat volgens Morgan Stanley het effect van de Tesla Model 3 op de wereld hebben. Een betaalbaar model dat de markt opentrekt.

Sindsdien ziet Morgan Stanley een grote toename van start-ups die focussen op elektrische bestelbusjes. Die kunnen niet allemaal even succesvol zijn, zeker niet als ook de grote jongens zoals General Motors zich gaan moeien. De markt ligt echter nog open.

Meer