Lufthansa pakt uit met garanties op een mogelijke repatriëring

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa garandeert een repatriëring van zijn reizigers die in de toekomst mogelijk in het buitenland geblokkeerd zouden kunnen raken. Dat heeft Carsten Spohr, topman van Lufthansa, benadrukt in een interview met de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

De topman van Lufthansa probeerde met die uitspraken een antwoord te geven op de bekommernissen van de reizigers. Zij vrezen immers dat ze bij een mogelijke nieuwe uitbraak van het coronavirus in het land van bestemming geblokkeerd zouden raken.

Eerder had Heiko Maas, Duits minister van Buitenlandse Zaken, opgemerkt dat zijn land deze zomer geen nieuwe repatriëringen zouden organiseren. Daarbij verwees de minister naar de vluchten die de Duitse luchtvaartmaatschappijen tijdens de coronacrisis hadden georganiseerd voor de repatriëring van Duitsers die in het buitenland in een lockdown gevangen dreigden te raken.

Ticketverkoop

In het interview met de krant probeerde Spohr echter het publiek met buitenlandse vakantieplannen echter gerust te stellen. Een dergelijke bekommernis zou immers vele reizigers ertoe kunnen aanzetten om een buitenlandse vakantie dit jaar uit hun plannen weg te schrappen. Dat zou de verkoop van vliegtuigtickets kunnen schaden.

‘Lufthansa is zich bijzonder van deze bezorgdheid,’ benadrukte Spohr. ‘Daarom introduceert de maatschappij een garantie op repatriëring. Dat geldt voor alle reizigers die in het buitenland met problemen geconfronteerd zouden worden.’

‘Sommige reizigers zullen in het land van hun bestemming misschien niet worden toegelaten omdat er tijdens gezondheidscontroles op de luchthaven bij hen een temperatuursverhoging zou zijn vastgesteld. Anderen zouden mogelijk bij een nieuwe uitbraak van het virus in quarantaine kunnen raken. Al die mensen zullen door Lufthansa naar huis worden teruggebracht.’

Innovatiebonus

Carsten Spohr erkende verder aan te sturen op initiatieven van de overheid om de aankoop van nieuwe vliegtuigen te stimuleren. Hij had het daarbij over een innovatiebonus. ‘De nieuwe vliegtuigen verbruiken tot 25 procent minder brandstof dan de vorige generatie toestellen,’ aldus de topman. ‘Bovendien kan ook het geluidsniveau met 50 procent worden teruggebracht.’

‘Nieuwe vliegtuigen zouden dan ook niet alleen voor de constructeurs en de luchtvaartmaatschappijen voordelen opleveren, maar ook aan het leefmilieu.’

Meer