Direct naar artikelinhoud
LuchtvaartUpdate

Swissport vraagt faillissement aan voor grondafhandeling Brussels Airport: 1.500 banen op de helling

Swissport vraagt faillissement aan voor grondafhandeling Brussels Airport: 1.500 banen op de helling
Beeld Photo News

Swissport heeft het faillissement aangevraagd voor de grondafhandelingsdiensten op Zaventem. Dat laat het bedrijf in een mededeling weten. Oorzaak is de coronapandemie. Bijna 1.500 banen staan op de helling. Op Brussels Airport is momenteel crisisoverleg aan de gang. De vakbonden zijn woedend over het faillissement ‘zonder overleg’.

De aanvraag van het faillissement bij de Nederlandstalige ondernemingsrechtbank van Brussel betreft de grondafhandelingsdiensten op Brussels Airport, laat Swissport weten. Swissport Cargo Services Belgium NV, een afzonderlijke juridische entiteit, is niet betrokken in het faillissement en zet zijn luchtvrachtactiviteiten op de luchthavens van Brussel en Luik verder. Dinsdag wordt een curator aangesteld.

Deze beslissing zal gevolgen hebben voor de 1.309 medewerkers van Swissport Belgium NV en voor de 160 medewerkers van Swissport Belgium Cleaning NV, wat leidt tot een totaal van 1.469 betrokken banen. “We hebben alle mogelijke scenario’s onderzocht om een duurzame toekomst te bieden voor onze grondafhandelings- en schoonmaakdiensten op Brussels Airport”, zegt Thierry Miremont, CEO van Swissport in België. 

“Helaas konden de voorwaarden om ons transformatieplan te financieren in deze bijzonder moeilijke periode voor de luchtvaartsector niet worden ingevuld. We betreuren de impact die deze faillissementsaanvraag heeft op onze medewerkers, klanten en de Belgische luchtvaartgemeenschap.”

Crisisoverleg

Brussels Airlines, de grootste klant van Swissport, kondigde in mei al aan dat het één op de vier banen zou schrappen. Het faillissement van Swissport komt er net een week voor de heropstart van de luchthaven. Het is momenteel nog onduidelijk welke impact het faillissement op die heropstart - in het bijzonder op die van Brussels Airlines - zal hebben. Op Brussels Airport moeten twee grondafhandelaars actief zijn. Nu Swissport verdwijnt, blijft echter alleen Aviapartner over. Op Brussels Airport startte iets na 10 uur crisisoverleg over het verdwijnen van Swissport. 

Fouad Bougrine van de liberale vakbond reageert verrast op het nieuws. “We hadden gedacht dat er wel wat gesnoeid zou worden door de gevolgen van de coronacrisis, maar een volledig faillissement zagen we echt niet aankomen”, klinkt het. “Hopelijk wordt er snel een overnemer gevonden aangezien de luchthaven verplicht twee grondafhandelaars moet tellen, maar gezien de huidige crisis zal dat niet evident zijn. We zullen nu de juiste details aan de directie vragen en zullen nadien de dossiers voor de personeelsleden opstarten omtrent de opzegvergoedingen en dergelijke.”

Donderslag

“We wisten natuurlijk dat het financieel niet goed ging met het bedrijf, maar deze beslissing komt toch aan als een donderslag hij heldere hemel”, zegt vakbondssecretaris Hans Elsen (ACV Puls). “We hadden immers gehoopt op een aanvullend transformatieplan. Door voorafgaandelijk echter niet met ons te praten over mogelijke oplossingen, heeft het management van Swissport Belgium zijn middenvinger opgestoken naar het personeel dat als gevolg van het faillissement een aantal voordelen zal verliezen zoals bijvoorbeeld een opzegvergoeding.”

 Elsen is ook bijzonder boos op luchthavenuitbater Brussels Airport Company (BAC) en de wijze waarop de federale overheid omgaat met de financiële problemen van de luchthavensector. “We hebben er met de vakbonden zowel in maart als in april in een open brief op gewezen dat er op Brussels Airport veel meer jobs bedreigd zijn dan deze van Brussels Airlines. Na lobbywerk van de luchthavenuitbater, voor wie de aanwezigheid van Brussels Airlines om financiële redenen heel belangrijk is, houdt de politiek zich ten onrechte enkel bezig met dit luchtvaartbedrijf. De grondactiviteiten op de luchthaven interesseren hen niet”, aldus Elsen.