Swissport vraagt faillissement aan, 1.469 jobs bedreigd

Swissport, dat grondafhandelingsdiensten levert op Brussels Airport, vraagt het faillissement aan. Het ging al een tijd slecht. Sinds de coronacrisis kwam er geen geld meer binnen. Nu legt het bedrijf de boeken neer. 1.469 jobs zijn bedreigd. Het personeel heeft vandaag, op vraag van de directie, niet gewerkt.

Thierry Goeman

“Swissport in België zal het faillissement aanvragen voor Swissport Belgium NV, dat grondafhandelingsdiensten levert op Brussels Airport, en diens dochteronderneming Swissport Belgium Cleaning NV. De wereldwijde instorting van de markt, als gevolg van de coronapandemie, staat de uitvoering van de nog voor de crisis uitgewerkte herstelmaatregelen in de weg”, zegt woordvoerder Caroline De Roover.

Alle mogelijke scenario’s werden geëvalueerd. Er werd een transformatieplan uitgetekend dat inspeelde op een geleidelijke heropstart van de wereldwijde luchtvaart, maar dat bleek financieel niet haalbaar.

Zodra de rechtbank Swissport Belgium NV en Swissport Belgium Cleaning NV failliet verklaart, zal die een curator aanstellen om de bedrijfsvoering over te nemen.

Swissport is een van de luchtvaartbedrijven die staatssteun vroegen aan de federale overheid. Het zou gaan om een bedrag tussen de 20 en 30 miljoen euro. Het Zwitserse moederbedrijf bezorgde de Belgische afdeling intussen financiële garanties, waardoor Swissport tot en met eind juni de nodige ademruimte heeft gekregen.

Maar dan nog blijft de situatie zorgwekkend. Een nieuwe directeur heeft acht weken de tijd om in moeilijke omstandigheden het tij te keren.

Bij Swissport in België werken ongeveer 1.469 werknemers. Over hun lot is nog niets bekend.

Faillissement ‘zonder overleg’

De vakbonden reageren woedend op het feit dat Swissport zonder voorafgaandelijk sociaal overleg heeft beslist om het faillissement aan te vragen voor Swissport Belgium en dochteronderneming Swissport Belgium Cleaning.

“We wisten natuurlijk dat het financieel niet goed ging met het bedrijf, maar deze beslissing komt toch aan als een donderslag hij heldere hemel. We hadden immers gehoopt op een aanvullend transformatieplan. Door voorafgaandelijk echter niet met ons te praten over mogelijke oplossingen, heeft het management van Swissport Belgium zijn middenvinger opgestoken naar het personeel dat als gevolg van het faillissement een aantal voordelen zal verliezen zoals bijvoorbeeld een opzegvergoeding”, zegt vakbondssecretaris Hans Elsen (ACV Puls).

Elsen is ook bijzonder boos op luchthavenuitbater Brussels Airport Company (BAC) en de wijze waarop de federale overheid omgaat met de financiële problemen van de luchthavensector.

Swissport zorgt voor de bagagehandeling en het reinigen van vliegtuigen van onder meer Brussels Airlines, Lufthansa, Qatar Airways en Delta Airlines. Het bedrijf is sinds begin 2000 op de luchthavens van Zaventem en Luik actief. Zowel voor de bagageafhandeling als voor het reinigen van vliegtuigen.

Dienstverlening Brussels Airport

“Brussels Airport zal actief meewerken aan de zoektocht naar een oplossing die het mogelijk maakt om een maximaal aantal jobs in de afhandelingssector op de luchthaven te behouden”, klinkt het in een mededeling van de luchthavenuitbater, die haar steun en solidariteit uitdrukt aan het personeel.

Het is essentieel dat de continuïteit van de luchthavenoperaties verzekerd kan worden. Voor de komende uren en dagen bekijkt Brussels Airport de situatie geval per geval. “Het personeel van de luchthaven heeft niet de licenties en de opleiding om het werk van het personeel van Swissport over te nemen. Sommige luchtvaartmaatschappijen zoals Brussels Airlines hebben die wel”, zegt woordvoerster Nathalie Pierard.

Vorig jaar werden, zo blijkt uit het jaarverslag, 16,2 miljoen passagiers bediend en werden 21.500 vliegtuigen schoongemaakt door werknemers van het Zwitserse bedrijf.

Directie verbiedt personeel nog te werken

Vakbondssecretaris Olivier Van Camp (BBTK) bevestigt dat er sinds de aankondiging maandagvoormiddag van het faillissement door Swissport Belgium niet meer gewerkt wordt door het personeel. “Dit gebeurt op bevel van de directie. Wij als vakbonden hadden opgeroepen om te blijven werken teneinde een goede doorstart te kunnen realiseren”, aldus Van Camp. Volgens Fouad Bougrine (ACLV) zou de directie sinds 15 uur oproepen om toch opnieuw aan het werk te gaan. Ook al is dat beperkt, gezien het kleine aantal vluchten.

De reden dat de directie in de voormiddag de oproep deed om niet verder aan het werk te gaan is volgens Van Camp dat het personeel niet meer zou verzekerd zijn, een standpunt waar de vakbonden vraagtekens bij plaatsen gezien het faillissement nog niet uitgesproken is. Of alle werknemers zullen ingaan op de vraag om toch te komen werken is volgens Bougrine onduidelijk. “Ik heb weet van enkelen die toch inmiddels aan de slag gegaan zijn, terwijl anderen zich afvragen of ze gezien het nakend faillissement nog wel betaald zullen worden”, aldus de vakbondsman.

Net als voor de andere vakbonden is ook voor Bougrine een zo snel mogelijke doorstart van de activiteiten van Swissport momenteel prioritair.

Personeel zo veel mogelijk aan de slag houden

Kamerlid Theo Francken (N-VA) wil dat een tweede, nieuwe bagageafhandelaar op de luchthaven van Zaventem, het ontslagen personeel van Swissport zo veel mogelijk kansen geeft om bij hem aan de slag te gaan.

Indien Swissport effectief zou verdwijnen, dan blijft enkel Aviapartner over op de luchthaven.

Francken wil dat maximaal wordt ingezet op het redden van jobs. Hij pleit er dan ook voor dat een nieuwe afhandelaar zo veel mogelijk zou proberen werknemers van Swissport over te nemen, tegen fatsoenlijke voorwaarden.

Francken roept de regering ook op zo snel mogelijk werk te maken van de redding van Brussels Airlines. Zo niet dreigt een cascade van faillissementen en massale ontslagen, aldus de N-VA’er.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen