Direct naar artikelinhoud
Coronavirus

Vlaanderen lanceert infocampagne over contactonderzoek

Vlaanderen lanceert infocampagne over contactonderzoek
Beeld Tim Dirven

Vlaanderen zal binnen enkele weken een grote infocampagne lanceren. Daarin wordt uitgelegd waarom contactonderzoek cruciaal is in de strijd tegen het coronavirus en waarom burgers niet bang moeten zijn om eerlijk te vertellen met wie ze in contact zijn geweest. Dat blijkt tot dusver een groot probleem.

Ons land is nog onvoldoende voorbereid op een tweede golf van het coronavirus. Die vrees uiten de experts belast met de exitstrategie in hun laatste advies aan de Nationale Veiligheidsraad. Het contactonderzoek, waarbij de contacten van een besmette persoon manueel worden opgespoord, staat momenteel nog niet op punt. Veel mensen zijn niet open over hun contacten. Tegelijk is er nood aan een ‘controletoren’ vanwaaruit de verspreiding van het coronavirus de komende maanden nauwlettend in de gaten kan worden gehouden.

Besmettingen

Alvast aan dat eerste punt wil de Vlaamse regering zo snel mogelijk iets doen. Dinsdagochtend is op het Martelaarsplein daarom vergaderd over de uitrol van een grote infocampagne over de opzet van het contactonderzoek. Daarbij zal benadrukt worden dat de informatie die aan de contactonderzoekers van de overheid wordt verschaft enkel en alleen zal worden gebruikt om nieuwe besmettingen zo snel mogelijk op te sporen. “Die diep ingebakken argwaan van de Vlaming tegenover de overheid, daar moeten we verder aan werken”, vertelde Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) het voorbije weekend al in een interview met De Morgen.

Concreet zal voortgeborduurd worden op de huidige ‘check, check, check’-campagne uitgetekend door reclamebureau FamousGrey. Die loopt ondertussen drie maanden en de resultaten daarvan zijn volgens het kabinet-Jambon “erg bevredigend”. Heel veel Vlamingen hebben de campagne, die is toegespitst op de correcte naleving van de coronamaatregelen, opgemerkt op televisie, de radio, de kranten en op sociale media. De doelstelling is om de nieuwe campagne rond contactonderzoek binnen enkele weken te lanceren. “Zodat iedereen goed geïnformeerd is als er een tweede golf van het coronavirus zou aankomen”, zegt het kabinet-Jambon. 

Advies

“Wat betreft een heropleving van het virus zijn een aantal aanbevelingen nog niet opgevolgd. De snelle opvolging hiervan blijft van cruciaal belang om het risico op een tweede golf te vermijden”, schrijven de experts belast met de exitstrategie in hun laatste advies aan de Nationale Veiligheidsraad. Al sinds mei schuiven de experts zeven aanbevelingen naar voren om een heropflakkering de baas te kunnen. Naast beter contactonderzoek en een controletoren wordt ook aangedrongen op meer helderheid over welk orgaan waarover precies beslist, duidelijke protocollen zodat iedereen weet wat er moet gebeuren bij nieuwe besmettingen én moet er meer geld beschikbaar zijn om een eventuele tweede golf te voorkomen en te bestrijden.