Gijzelsoftware legt autoproductie Honda wereldwijd plat
Autofabrikant Honda heeft wereldwijd op verschillende locaties de productie stilgelegd. Het bedrijf lijkt getroffen te zijn door een cyberaanval, meldt tech-site Tweakers. De aard is niet duidelijk, maar naar verluidt zou Honda getroffen zijn door gijzelsoftware (ransomware).
Honda doet geen mededelingen over de oorzaak, maar erkent tegenover auto-website Jalopnik dat het inderdaad productieproblemen heeft. Dat komt door ‘een storing in het computernetwerk’. Die zou impact hebben op het werk van de fabrikant.
Volgens een woordvoerder van het bedrijf doen de problemen zich vooral in Europa en Amerika voor, maar niet in Japan. In de VS zouden medewerkers van een fabriek naar huis zijn gestuurd nadat bleek dat hun systemen niet meer werken.
Jalopnik heeft inmiddels ook berichten gezien van werknemers die bevestigen dat ze door ransomware niet meer in hun systemen kunnen. De problemen zouden zondag al zijn begonnen. Op maandag ontdekte een beveiligingsonderzoeker malware-samples waarin computerdomeinen van Honda waren opgenomen. Het zou daarbij gaan om zogenoemde Ekans-ransomware. Deze gijzelsoftware is door cybercriminelen gemaakt om met name industriële systemen aan te vallen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
In heel Europa forse toename cybercrime door coronavirus
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
Aziatische wagens zijn bezig aan een opmars op de Belgische markt. Maar verandert de keuze voor zo’n - vaak onbekend - automerk iets aan je verzekering en premie in vergelijking met een ‘klassiek’ Europees merk? Independer.be zoekt het uit. -
PREMIUM
Corona-oplichters aan het werk: zo herken je volgens onze geldexpert frauduleuze phishingberichten
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
Gezondheidssector wereldwijd doelwit van cyberaanvallen: ook Belgische overheid waarschuwt onze ziekenhuizen
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer