Duitse overheid verplicht laadpaal bij alle tankstations
Duitsland maakt haast met ‘Die Wende’. Alle 14.118 tankstations moeten binnenkort verplicht een oplaadpunt hebben voor elektrische auto's. Duitsers moeten volgens de regering massaal overstappen op een elektrische auto.
Dat werd eerder deze week al duidelijk toen de Duitse regering aankondigde dat de subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto wordt verhoogd tot maar liefst 9.000 euro. Maar om voor een echte doorbraak te zorgen, is het volgens de Duitse overheid nodig om de zogeheten ‘range anxiety’ - de angst om te stranden met een lege accu - weg te nemen.
Volgens de Duitse organisatie van de energie- en waterindustrie zijn hiertoe op korte termijn 70.000 laadpunten en 7.000 snelladers nodig. Op dit moment telt Duitsland een kleine 28.000 laadpunten. Er moet dus een inhaalbeweging worden uitgevoerd. Ook investeert de Duitse overheid 2,5 miljard euro in de productie van elektrische accu's.
Belastingen
Duitsland wil de nieuwe maatregelen financieren door de belastingen op auto's met een hoge CO2-uitstoot te verhogen. Alle maatregelen samen moeten ertoe leiden dat Duitsers massaal voor elektrische auto’s gaan kiezen. Op dit moment is dat nog niet het geval. In 2019 was slechts 1,8 procent van alle nieuw verkochte auto's elektrisch. Vorige maand steeg dat aantal naar 3,3 procent.
Ook Frankrijk promoot de elektrische auto volop. De Franse regering beloont stekkerhybrides met een aankoopbonus van 2.000 euro, maar uitsluitend voor hybrides met een benzinemotor. Een diesel-plug-in komt daar niet voor in aanmerking. Ook geeft de Franse regering een aankooppremie voor elektrische auto's van 7.000 euro voor particulieren en 5.000 euro voor zakelijk gekochte auto’s.
Vlaanderen
In Vlaanderen worden sinds 1 januari 2020 geen premies meer gegeven voor elektrische wagens. Dat besliste de Vlaamse regering eind oktober 2019. De premies schoten hun doel voorbij, was te horen bij het kabinet van minister van Energie Zuhal Demir (N-VA). Automobielfederatie Febiac noemde de afschaffing van de premies toen onbegrijpelijk. Volgens de organisatie is de doorbraak van elektrische auto’s nog maar net begonnen en blijven steunmaatregelen nodig.
Lees ook:
Pendelen na corona doen we liever met (elektrische) fiets: “Openbaar vervoer is de grote verliezer” (+)
Bekijk ook: Tesla’s op skivakantie in de laadpaalfile
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
198
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Vlaanderen telt meer dan 4.000 publieke laadpunten voor elektrische wagens
Op 1 januari 2020 waren er 3.814 publieke laadpunten voor elektrische wagens in Vlaanderen, waarvan 90 snellaadpunten. Gent is koploper met 296 publieke laadpunten. Ook Antwerpen en Mechelen hebben meer dan 100 publieke laadpunten op hun grondgebied. Slechts drie gemeenten beschikten toen nog niet over een publiek laadpunt: Kaprijke, Moorslede en Sint-Laureins. De uitrol gaat inmiddels verder. In januari en februari kwamen er meer dan 200 laadpunten bij zodat de kaap van 4.000 publieke laadpunten is overschreden. Dat meldt het Vlaams Departement Omgeving dat het actieplan 'Clean Power for Transport' coördineert. -
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJean Gobin
Geert Tamsyn
Geert Tamsyn
Johan Vroonen
Yolande MARIS