Vlucht plots geannuleerd? Muylle laat onderzoek instellen naar luchtvaartmaatschappijen

Minister van Economie en Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) vraagt de Economische Inspectie om een onderzoek te voeren naar misleidende handelspraktijken door luchtvaartmaatschappijen. Dat meldt ze op Twitter.

Waarover gaat het? Het onderzoek komt er omdat bepaalde ‘luchtvaartmaatschappijen vluchten verkopen en ze enkele dagen later weer annuleren’, stelt de minister op Twitter. Ondertussen hebben de reizigers betaald en krijgen ze geen terugbetaling, maar wel een voucher. ‘Wie op vakantie gaat, moet onbezorgd kunnen genieten en niet een paar dagen na reservatie horen dat dit niet kan’, klinkt het verder nog.

De details? Bij persagentschap Belga verklaart de woordvoerster van Muylle dat de minister e-mails kreeg van misnoegde klanten en ze wijst ook op berichten die circuleren op sociale media. ‘Vandaar dat ik de Economische Inspectie de opdracht heb gegeven om dit te onderzoeken zodat actie ondernomen kan worden’, stelt de CD&V-minister.

Veel klachten draaien rond touroperator TUI. Die luchtvaartmaatschappij liet dinsdag weten dat hij een kwart van het zomeraanbod moet schrappen. Het gaat om het vluchtplan dat bij de start van de boekingen in november werd opgesteld voor het hoogseizoen. ‘We hadden geen andere keuze dan in de frequenties te snoeien. Anders zouden te veel stoelen leeg blijven en kunnen we niet met een rendabele bezetting vliegen’, was de teneur.

De essentie? De woordvoerster van Muylle onderstreept dat ook andere luchtvaartmaatschappijen onder de loep genomen worden. Klanten van wie de vlucht enkele dagen na de boeking geannuleerd werd of wordt, kunnen dat melden via www.meldpunt.belgie.be.

Meer