Think Pink België

Mondmaskerverkoop Think Pink levert al 500.000 euro op voor kankeronderzoek: "Zonder dat geld bestonden we niet meer"

De mondmaskerverkoop van de borstkankercampagne Think Pink heeft tot nu toe al zo'n 520.000 euro winst opgeleverd. In totaal verkocht de organisatie de afgelopen weken ruim 2,5 miljoen mondmaskers aan gezinnen, bedrijven, steden en gemeenten.

Begin april - een paar weken na de start van de lockdown - startte Think Pink als één van de eerste organisaties met de verkoop van herbruikbare mondmaskers. "Het was een intiatief van Think Pink Europe waar we met onze Belgische afdeling meteen zijn opgesprongen. We hadden dat nog nooit gedaan waardoor we helaas veel leergeld hebben betaald", geeft Heidi Vansevenant, de oprichtster van Think Pink België, toe. "Alle problemen die we op onze weg konden tegenkomen, zijn de revue gepasseerd: bestellingen bij leveranciers die niet konden doorgaan, douaneproblemen, transportproblemen, noem maar op. De mensen die bij ons maskers hebben gekocht, hebben veel geduld moeten uitoefenen. Ik wil hen daarvoor nog eens expliciet bedanken. We hebben wekenlang keihard gewerkt om alles rond te krijgen. Zonder onze medewerkers en vrijwilligers was dat nooit gelukt." 

Groepsaankoop steden en gemeenten

Veel steden en gemeenten wachtten het initiatief van de federale overheid niet af en bestelden vanaf april zelf mondmaskers om uit te delen aan hun inwoners. Meer dan 50 steden en gemeenten zoals Tienen, Zoutleeuw, Mechelen, Landen, Rotselaar en Kapelle-op-den-Bos deden daarvoor een beroep op Think Pink. "Dat ging over bestellingen van tienduizenden, soms zelfs honderdduizenden maskers tegelijk. In totaal hebben we 3 miljoen maskers waarvan er nu nog 400.000 stuks in stock liggen. Al de rest hebben we verkocht aan gemeentebesturen, bedrijven en gezinnen."

De maskers worden per setjes van 10 verkocht voor 2,49 euro/stuk. De organisatie schat dat ze - na aftrek van alle kosten - ongeveer 0,20 euro winst per masker overhouden. Op dit moment heeft de actie dus al zo'n 520.000 euro opgeleverd.

Zonder het geld van de mondmaskers was het waarschijnlijk afgelopen met Think Pink België
Heidi Vansevenant, Think Pink België

Bewustmaking en wetenschappelijk onderzoek

In totaal werken er zo'n 11 betaalde werknemers voor Think Pink. De organisatie is zelfbedruipend en vraagt bewust geen subsidies aan de overheid. Het geld dat de organisatie inzamelt via giften en acties, wordt vooral gebruikt om wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker te financieren. "We lanceren ook bewustmakingscampagnes om vrouwen te overtuigen om zich te laten screenen op borstkanker. Slechts één op drie vrouwen doet dat al, dus er is nog steeds werk aan de winkel."

Doorgaans worden er elk jaar vanaf eind maart, begin april evenementen georganiseerd om geld in het laatje te brengen. Door de coronacrisis vallen die inkomsten nu weg voor Think Pink. "We zijn dit jaar alle andere inkomsten kwijt. Er worden geen evenementen of acties georganiseerd en ook spontane giften of sponsoringen krijgen we momenteel amper. In een normaal jaar zamelen we gemiddeld zo'n 1,5 miljoen euro in. Dat valt nu allemaal weg, dus de verkoop van mondmaskers is echt onze redding geweest. Zonder die inkomsten was het waarschijnlijk afgelopen met Think Pink België", besluit Vansevenant.

Alle info over de mondmaskers van Think Pink vind je op hun website.

Meest gelezen