'Helikoptercommissie' neemt nieuwe eindtermen secundair onderwijs nog eens onder de loep
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) laat de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs nog eens tegen het licht houden door een “helikoptercommissie”. Die speciale commissie moet de eindtermen bekijken in een “breder maatschappelijk kader” en moet zorgen voor voldoende “draagvlak” voor de nieuwe eindtermen. Dat heeft de N-VA-minister woensdag geantwoord op een vraag van Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman.
De Vlaamse regering buigt zich momenteel over nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. Bedoeling is dat die vanaf het schooljaar 2021-2022 worden ingevoerd. Verschillende ontwikkelcommissies met leekrachten, vertegenwoordigers van de onderwijskoepels, experten en dergelijke hebben zich zo’n twee jaar lang over de invulling van die nieuwe eindtermen gebogen.
Politieke onenigheid
Het eindtermendossier stond vorige week op de agenda van de Vlaamse regering, maar werd van de agenda gehaald. Volgens critici vanwege politieke onenigheid over het dossier. Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman verwijt minister Weyts ook dat hij te veel wil ingrijpen in het werk van de ontwikkelcommissies, dat er zaken geschrapt worden en dat de lat lager gelegd wordt in de verschillende richtingen. Ook sp.a-fractieleider Hannelore Goeman zegt dat ze “zorgwekkende signalen” krijgt en deed een oproep om het dossier weg te houden van “politieke achterkamers”.
Volgens minister Weyts hebben de ontwikkelcommissies goed werk geleverd en is er begin mei een akkoord bereikt met de onderwijsverstrekkers. Maar het werk van die ontwikkelcommissies is volgens hem ook “niet te nemen of te laten”.
(Lees verder onder foto)
“Breder maatschappelijk kader”
Om het draagvlak voor de eindtermen zo groot mogelijk te maken zal een “helikoptercommissie” het dossier nog eens onder de loep nemen. Dat is volgens Weyts de reden waarom het vorige vrijdag van de agenda van de regering is gehaald. Die “helikoptercommissie” zal alles in een “breder maatschappelijk kader” moeten bekijken.
Het is volgens Weyts ook de taak en de plicht van de regering om het voorbereidende werk van de ontwikkelcommissies grondig te bekijken. De N-VA-minister geeft ook toe dat hij heeft ingegrepen, bijvoorbeeld om te waken over het evenwicht tussen algemene vorming en beroepsspecifieke vorming in de drie richtingen (ASO, TSO, BSO).
De N-VA-minister geeft het voorbeeld van de eindterm burgerschap. “Die zal in het ASO meer kennisgericht zijn en in het BSO meer op attitude en gedrag”, aldus Weyts.
De onderwijsminister ontkent ook dat de eindtermen rond (de)kolonisatie in het TSO en BSO zouden sneuvelen. “Die eindterm was meegenomen in het ASO, zal in het TSO in een andere eindterm geschoven worden en ook in het BSO wordt het mogelijk gemaakt om het over de kolonisatie te hebben”, aldus Weyts.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Onderwijsbonden gaan in mei vijf dagen actievoeren
-
Weyts wil dove en slechthorende kinderen een plek geven op reguliere basisscholen
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dove en slechthorende kinderen ook les laten krijgen in een gewone basisschool. Daarvoor ligt een decreet op tafel dat tweetalig onderwijs moet organiseren met Nederlands en daarnaast ook Vlaamse Gebarentaal (VGT). De minister voorziet daarvoor in inhoudelijke en financiële ondersteuning. Het plan werd maandag toegelicht tijdens een bezoek aan de basisschool Sint-Joris in Beernem, waar de mogelijkheden van tweetalig onderwijs al worden onderzocht. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
PREMIUM
Zwarte bladzijde van kolonialisme komt in eindtermen: “We moeten gevoelig verleden durven aankaarten om heden beter te begrijpen”
-
PREMIUM9
Code rood in de klas: “Bij veel schrijnende thuissituaties voelen leerkrachten zich machteloos”
Twee op de drie leerkrachten ervaren drempels als ze in de klas aan welbevinden willen werken. Dit leert een exclusief onderzoek van de Sidekick Sam Academy. “Moeilijke thema’s mijden ze weleens, omdat ze er te weinig over weten.” Met welke uitdagingen worden leerkrachten geconfronteerd, maar belangrijker, welke tools hebben ze om hun hierin bij te staan? -
Scholen krijgen extra middelen om stijgend aantal leerlingen aan te kunnen
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) maakt 75 miljoen euro bijkomende middelen vrij om te investeren in schoolbanken. Met dat geld moeten scholen zich beter kunnen voorbereiden op de verwachte groei van het aantal leerlingen tegen het schooljaar 2027-2028, luidt de verklaring. Scholen kunnen nog tot 20 februari 2024 een concreet project indienen. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
-
PREMIUM23
“Studeren wordt anders door de komst van AI”: uitgeverij geeft studenten bij hun cursus een tool die samenvattingen maakt
-
PREMIUM64
Helft Vlaamse scholen krijgt zelf geen goed rapport van de inspectie: voor 23 scholen staat zelfs hun erkenning op het spel
Zorgwekkende conclusie uit het jaarverslag van de onderwijsinspectie: slechts de helft van alle Vlaamse scholen krijgt zelf een goed rapport. “We zien geen verbetering, integendeel”, zegt inspecteur-generaal Lieven Viaene. Hij maakt duidelijk wat de grootste pijnpunten zijn. “Er is zoveel afgekomen op de scholen dat ze door de bomen het bos niet meer zien.” -
Akkoord over nieuwe minimumdoelen eerste graad secundair onderwijs en zevende jaar bso
Er is een akkoord gevonden over de nieuwe minimumdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs en voor het zevende leerjaar beroepssecundair onderwijs (bso). -
PREMIUM6
Deze Mechelse school pakt het anders aan, mét succes: “De één-op-één-begeleiding die we vroeger gaven, was nooit genoeg”
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Van de Velde
Carl Vangenechten
Gerard Braeckmans