Cargo-afhandelaars nemen passagiersvluchten Brussels Airport toch niet over

Swissport Cargo zal na het faillissement van zusterbedrijf Swissport de bagage-afhandeling van de passagiersvluchten op Brussels Airport dan toch niet overnemen. Dat stelt het bedrijf in een persbericht.

Woensdagavond schreef de krant De Tijd dat de federale overheidsdienst Mobiliteit de twee afhandelaars voor cargovluchten, Swissport Cargo en DNata, tijdelijk de toestemming had gegeven om de passagiersvluchten af te handelen. De FOD bevestigde, maar Brussels Airport ontkende, met onduidelijkheid tot gevolg.

‘Swissport Cargo Services Belgium zal geen enkele licentie aanvragen, noch tijdelijk, noch permanent, om de activiteiten over te nemen van de failliete entiteiten’, klinkt het in een persbericht. ‘We focussen momenteel op het ondersteunen van de curatoren bij het beheer van het faillissement van Swissport en Swissport Cleaning.’

Aviapartner?

Rest dan nog altijd de vraag hoe de bagage-afhandeling dan wel zal verlopen. Er zijn verschillende mogelijkheden. Zo kunnen luchtvaartmaatschappijen zelf de koffers behandelen, al is dat een zeer verlieslatende oplossing. Daarnaast is er nog altijd de piste dat cargo-afhandelaar DNata effectief overneemt. De dienstverlener uit het Midden-Oosten sprak het bericht van woensdagavond in ieder geval nog niet tegen.

De meest voor de hand liggende optie is in gesprek treden met Aviapartner, de tweede belangrijkste speler op Brussels Airport. Al valt daar weinig goed nieuws te melden. Naar verluidt zit ook die bagage-afhandelaar niet in de beste papieren. De kans dat staatssteun hier – in tegenstelling tot Swissport – als reddingsboei komt, is reëel. De federale regering kan een tweede faillissement moeilijk laten passeren als de luchthaven nadien geen enkele afhandelaar meer overheeft.

Meer