Audi plant kantoren in Silicon Valley om er zelfrijdende auto te testen

De Duitse autobouwer Audi heeft een kantoor geopend in Silicon Valley. Daarmee voert het merk een belangrijke strategiewijziging door.

Het nieuwe kantoor moet de deur openen voor zelfrijdende wagens in de Verenigde Staten. Het gaat niet om Level 3-zelfrijdende wagens, hoewel Audi een L3-type systeem aan het ontwikkelen was, maar om eenvoudigere Level 2’s.

Silicon Valley

Het Audi Automated Driving Development (A2D2) kantoor ligt in San Jose en zal 60 personeelsleden krijgen. A2D2 moet snel kunnen inspelen op vernieuwingen in de software en goed kunnen overleggen met nabijgelegen start-ups voor ontwikkelingen in de productie.

Het worden dus eenvoudige Level 2-zelfrijdende wagens die Audi in San Jose zal maken. Volgens de Amerikaanse organisatie Society of Automible Engineers zijn Level 2-wagens een type auto waarbij twee elementen van het rijproces geautomatiseerd worden. Er is steeds nog een menselijke chauffeur aanwezig.

Levels in zelfrijdende wagens

In totaal zijn er vijf niveaus van automatisatie in zelfrijdende wagens. Level 4 betekent dat de auto zelfstandig kan rijden in de meeste omstandigheden zonder menselijke interventie. Een aantal start-ups focussen daarop. De bekendste zijn wellicht Argo AI, Aurora, Cruise en Waymo. Level 5, het nec plus ultra van de zelfrijdende auto, wordt momenteel nog gezien als een toekomstdroom. Tesla rijdt momenteel aan Level 3.

Audi heeft lang gewerkt aan een L3-systeem, Traffic Jam Pilot. Dat moest eigenlijk geïntegreerd worden in de nieuwste generatie Audi A8, die sinds 2017 van de band rolt. Na veel vertragingen schrapte Audi in mei van dit jaar het volledige programma. Traffic Jam Pilot had Tesla-capaciteiten en kon dus rijden zolang een bestuurder een oogje in het zeil hield. Het werd nooit commercieel doorgevoerd.

Geen wetgevend kader

Het grootste probleem blijft het wetgevend kader. Zelfstandig rijden mag momenteel enkel op testcircuits en dat zal wellicht niet dit jaar veranderen. De vraag over wie verantwoordelijk is bij een ongeval, moet eerst een antwoord krijgen.

Nu mikt Audi dus eerder op een rij-assistent die meteen gelanceerd kan worden in bestaande nieuwe wagens. Advanced Driving Assistance Systems of ADAS-hardware en software zijn vooral gemaakt voor de Amerikaanse wegen en rijgedrag.

In Silicon Valley rijden intussen een aantal zelfrijdende wagens rond. De wetgeving is er ook naar aangepast, zodat experimenten er vlot kunnen doorgaan. Ook Audi zal eerst de omgeving moeten verkennen, zodat het die gegevens aan de testwagens kan voeden. De productie van echte systemen staat gepland voor 2023.

Lees ook:

Meer
Auto