AWV corrigeert mislukte herstellingswerken na ongevallen en één dodelijk slachtoffer

Op de baan vonden de afgelopen dagen verschillende ongevallen plaats. © atb

Na verschillende ongevallen op de N223, waarbij één dodelijk slachtoffer viel, past het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de mislukte herstellingswerken aan. Zo was er geen begrinding uitgevoerd op het gietasfalt, wat leidde tot een glad baanoppervlak. Burgemeester Hans Eyssen (CD&V) is tevreden dat het probleem nu wordt aangepakt, al stelt hij zich ernstige vragen bij de werfopvolging van AWV.

Ruben De Keyzer

LEES OOK. Vrienden overleden Christophe (26) lanceren petitie na ongeval op gevaarlijke asfaltweg: “Dit mag niet in doofpot verdwijnen”

Hoewel het Holsbeeks gemeentebestuur eind april het AWV al inlichtte over de toestand van de baan, met een tweede bericht begin mei, verklaart AWV dat er pas eind mei na lokale controle werd vastgesteld dat er geen begrinding was uitgevoerd. Hierdoor was het baanoppervlak uitzonderlijk glad, zeker bij nat weer. Op 15 juni overleed de jonge vader Christophe Vanderstappen (26) toen hij de controle verloor over het stuur. Op 17 juni gebeurde een tweede ongeval met blikschade, en buurtbewoners getuigen van andere, kleinere slipincidenten.

Misverstand

Volgens AWV was de late reactie te wijten aan een misverstand. “Gietasfalt heeft vaak een gladder uitzicht in vergelijking met andere asfalttypes”, klinkt het. “Daardoor werd de uitvoeringsfout waarschijnlijk niet opgemerkt.” Op vrijdag 19 juni start AWV een mobiele werf om de fouten te corrigeren, te beginnen nabij het op- en afrittencomplex van Aarschot.

“We hopen dat het probleem opgelost geraakt”, zegt Holsbeeks burgemeester Hans Eyssen (CD&V). “Moest dat niet het geval zijn, gaan we verder. Mijn collega Rudi (Beeken, burgemeester van Tielt-Winge,nvdr.) heeft al een klacht tegen AWV ingediend bij de politie.”

Meteen langsgaan

Of Holsbeek daarin volgt? “Als ze de politie de zaak verder onderzoekt, zullen ze ons ook ondervragen”, zegt Eyssen. “Er zijn in elk geval verschillende incidenten geweest met wagens, waar kennelijk de staat van de baan mee te maken heeft.”

“We zouden het zelf nooit in ons hoofd halen een weg van groot verkeer op deze manier te herstellen”, gaat Eyssen verder. “En dan zouden we op zijn minst die werken controleren. Zeker na klachten van burgers. Dan moet je daar diezelfde dag, of op zijn minst de dag daarna langsgaan. Het bureel van AWV ligt ook aan deze baan, wat het des te onbegrijpelijker maakt.”

“Samen met de aannemer willen we ons oprecht medeleven betuigen aan alle betrokken familieleden en vrienden”, geeft het AWV nog mee.