Groen en Ecolo willen vliegverbod over kerncentrales: “Ze zijn niet bestand tegen zware vliegtuigcrash”
De Belgische kerncentrales zijn niet bestand tegen een zware vliegtuigcrash. Dat zeggen Groen-Kamerlid Tinne Van der Straeten en Ecolo-Kamerlid Samuel Cogolati op basis van een reeks parlementaire vragen. "Sommige centrales zijn alleen maar beschermd tegen een crash van een sportvliegtuigje", klinkt het. Groen en Ecolo vragen een vliegverbod over kerncentrales zolang de nodige veiligheidswerken niet zijn uitgevoerd.
Na de kernramp in Fukushima in 2011 werden de veiligheidsvoorschriften voor kerncentrales aangescherpt. Die verscherpte eisen gelden ook voor België. Het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) voegde daar nog de verplichting aan toe dat de kerncentrales moesten bestand zijn tegen 'man-made events' zoals bijvoorbeeld cyberaanvallen en vliegtuigcrashes.
Van Cessna tot Boeing 767
Minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) zei in mei in het parlement nog dat de infrastructuur moet beveiligd zijn "tegen inslagen van militaire en representatieve commerciële vliegtuigen”
Uit een reeks parlementaire vragen leiden Kamerleden Tinne Van der Straeten (Groen) en Samuel Cogolati (Ecolo) nu af dat de Belgische kerncentrales niet bestand zijn tegen zware vliegtuigcrashes. Zo zouden de oudste kerncentrales, Tihange 1 en Doel 1 en 2, bestand zijn tegen lichtere toerismevliegtuigen, bijvoorbeeld van het type Cessna. De centrales Tihange 2 en 3 en Doel 3 en 4 zouden bestand zijn tegen een standaard commercieel vliegtuig zoals bijvoorbeeld een Boeing 767.
‘Niet voldoende’
Maar volgens Groen en Ecolo is dat niet voldoende. Zo vliegen er over Tihange zwaardere (cargo)toestellen, bijvoorbeeld Boeings van het type 747-8 die 442 ton wegen en 192 ton kerosine aan boord hebben. "Uit documenten van Tractebel weten we dat het opslaggebouw van hoogradioactief afval in Tihange bestand is tegen 204 ton gewicht en 75 ton kerosine", klinkt het. Ook de centrales van Doel worden overvlogen door zwaardere toestellen.
Volgens Groen en Ecolo is geen enkele kerncentrale voldoende beveiligd tegen de impact van een vliegtuigcrash of kerosinebrand. Volgens minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem is het aan de exploitant om een planning op te maken en verbeteringswerken te voorzien.
Verbod op overvliegen
De groenen dringen er bij minister De Crem en het FANC op aan de veiligheidsnormen toe te passen en de veiligheid van de reactoren te garanderen. In afwachting van de toepassing van de normen vragen Groen en Ecolo om het overvliegen van de sites te verbieden. Ze verwijzen daarbij naar het Franse voorbeeld, waar er een verbod is op het overvliegen van sites op 1.000 meter hoogte en 5 kilometer rond de centrales.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mobilhome volledig uitgebrand op E17 in Beervelde: “Koppel zeventigers uit Dendermonde ongedeerd”
Beervelde -
Energie
U wil overstappen naar een andere energieleverancier? Dit moet u weten
Nu de energieprijzen zich op een laag peil bevinden, stappen we massaal over naar andere en goedkopere energieleveranciers. Overweegt u ook zo’n overstap? Mijnenergie.be bundelt de antwoorden op veelgestelde vragen. -
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Binnenland
Regering start opdracht voor milieueffectenrapport om Doel 1 en 2 langer te gebruiken
De ministerraad start de overheidsopdracht voor een milieueffectenrapport voor de levensduurverlenging van kernreactoren Doel 1 en 2. Dat gebeurt op voorstel van minister van Energie Marie-Christine Marghem (MR). Zo'n milieubeoordeling is nodig omdat het Grondwettelijk Hof eerder dit jaar de levensduurverlenging van de centrale vernietigde, onder meer omdat een milieueffectenrapport ontbrak. -
PREMIUM10
Volksgezondheid opent onderzoek naar gezichtszonnecrèmes: “Bijna een op de twee biedt niet de beloofde bescherming”
Zes op de veertien geteste crèmes – die populair zijn bij Belgen – bieden niet de bescherming die wordt beloofd, dat blijkt uit een onderzoek van Testaankoop. Over welke zonnecrèmes gaat het? Hoe komt het dat je die nog steeds kan kopen bij de apotheek of drogist? En moet je je zorgen maken over de beschermingsfactor van jouw zonnecrème? HLN-consumentenexperte Safia Yachou zocht het uit. -
Stroom- en gasprijzen nog meer gedaald
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
KIJK. Eindelijk zon! Vlaanderen geniet met volle teugen van eerste zomerweer
We hebben er lang op moeten wachten, maar het is een heerlijke lentedag - zomers zelfs. Tot 26 graden vandaag: geen record, maar het wordt wellicht wel de warmste dag van het jaar, tot nu toe. Dat doet zoveel deugd na de natste maand april sinds het begin van de metingen. VTM NIEUWS en HLN gingen vandaag over heel Vlaanderen op zoek naar zonnekloppers. -
Update
Voorzitter Depraetere: “Vooruit stapt niet in regering als minimumlonen niet stijgen”
“Na deze verkiezingen komen er moeilijke tijden aan, ook budgettair. En moeten er dus moeilijke keuzes gemaakt worden.” Dat zegt Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere op de vooravond van 1 mei, de Dag van de Arbeid. Ook stelt ze voor het minimumloon naar 2.500 euro (bruto) op te trekken. Opvallend: Conner Rousseau tekent present, maar staat niet mee op het podium. Dat blijft voorbehouden aan lijsttrekkers en Gentenaars. -
update
Opnieuw overleg tussen directie en vakbonden luchthaven Charleroi om staking morgen af te wenden
15 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerjan boden
peter colson
Roland Peeters
Wesley
Filip Vanlaeken