Militaire budgetten moeten Britse luchtvaartindustrie redden

Het Verenigd Koninkrijk moet zijn budgetten voor landsverdediging opschroeven. Dat beleid kan een reddingsboei zijn voor vele bedrijven uit de luchtvaartsector, die door de coronacrisis zwaar is getroffen. Dat zeggen woordvoerders van ADS Group, de federatie die meer dan elfhonderd Britse bedrijven die actief zijn op het gebied van luchtvaart, ruimtevaart, veiligheid en defensie vertegenwoordigt.

Er wordt echter opgemerkt dat de Britse schatkist onvoldoende interesse blijkt te tonen om het herstel van de Britse luchtvaartsector te ondersteunen.

Banenverlies

‘De coronacrisis heeft de activiteit in de burgerluchtvaart nagenoeg tot stilstand gebracht,’ aldus de vertegenwoordigers van ADS Group. ‘De luchtvaartmaatschappijen, die zelf nog nauwelijks vluchten konden uitvoeren, hebben het merendeel van hun bestellingen opgeschort.’

‘Het Britse ministerie heeft duidelijk de intentie getoond om de sector te helpen. De Britse schatkist echter lijkt niet van plan ervoor te zorgen dat militaire orders zouden kunnen worden versneld.’

‘Er staat nochtans veel op het spel,’ betogen de woordvoerders van ADS Group. ‘Indien er niet op ondersteuning kan worden gerekend, dreigt de Britse luchtvaartindustrie met een gigantisch banenverlies geconfronteerd te zullen worden. Er zijn in de sector al tienduizenden arbeidsplaatsen geschrapt. Dat kan echter nog veel erger worden.’

Ook de Britse vakbonden hebben al voor een dreigende golf van werkloosheid in de luchtvaartsector gewaarschuwd. Om dat probleem te vermijden, heeft de vakbond Unite voorgesteld om het programma van het Britse gevechtsvliegtuig Tempest te versnellen. Tegelijkertijd stuurde de vakbond ook aan op orders voor nieuwe marineschepen.

Airbus

De Britse regering staat onder grote druk om de luchtvaartindustrie te ondersteunen. Gewezen wordt naar Frankrijk, waar de regering recent heeft aangekondigd voor de sector een budget van 15 miljard dollar te zullen vrijmaken.

‘Ook Guillaume Faury, topman van Airbus, heeft al op dat verschil gewezen,’ aldus de Britse krant The Guardian. ‘Hij waarschuwde dan ook al dat Airbus in Groot-Brittannië wellicht met een groter banenverlies rekening zal moeten houden dan in Frankrijk of Duitsland.’

Bij de Britse groep Rolls-Royce, bouwer van vliegtuigmotoren, verdwijnen al 9.000 banen. Het Canadese luchtvaartconcern Bombardier heeft in zijn fabriek in Noord-Ierland eveneens al 600 arbeidsplaatsen.

Meer