Direct naar artikelinhoud
Play Sports

Misbruikt Telenet zijn marktpositie om tarieven te verhogen?

Telenet-logo.

In aanloop naar een nieuw televisieseizoen drijft Telenet de tarieven van zijn sportaanbod op. Volgens het kabelbedrijf een noodzakelijke ingreep, omdat ook de investeringen in dat aanbod blijven stijgen. Volgens critici profiteert het kabelbedrijf echter van haar ‘monopoliepositie’ op de markt.

In een knap glanzende brochure wordt Telenet-klanten vandaag uitgelegd wat voor moois er de komende maanden zoal te zien zal zijn op Play Sports, de sportzender van het kabelbedrijf. In dat vernieuwde aanbod onder meer een talkshow van Karl Vannieuwkerke en een programma waarin Gilles De Coster de hoogtepunten uit het aanstormende sportweekend uitlicht. 

Voor de uitbreiding van het aanbod zullen de Telenet-abonnees echter ook een extra duit moeten neertellen: een abonnement op Play Sports zal voortaan maandelijks minimaal zo’n 18,40 euro kosten. Daarmee verhoogt Telenet zijn tarief met 1,95 euro per maand, oftewel zo’n 11,9 procent.

Telenet verhoogt zijn tarief voor Play Sports met 1,95 euro per maand, oftewel zo’n 11,9 procent

Prijs uitzendrechten

Volgens het kabelbedrijf is de prijsstijging "een noodzakelijk kwaad", omdat ook de prijzen van uitzendrechten steeds hoger oplopen. Critici zien de prijsstijging echter vooral als een oefening die moet bepalen hoeveel rek er op de portemonnee van de Vlaamse sportliefhebber zit.

En die rek blijkt er voorlopig nog wel wat te zijn. Vooral omdat er in Vlaanderen geen noemenswaardige concurrentie is voor Telenet, waardoor die de prijs op de markt volledig zelf kan bepalen, en dus ook (eindeloos?) kan blijven oprekken. 

“Een bedrijf als Telenet zal altijd naar winstmaximalisatie streven. Daar is op zich niets mis mee, alleen wordt dat hen in Vlaanderen, door de gebrekkige concurrentie, wel heel makkelijk gemaakt", zegt een telecomexpert. Lees de volledige analyse in de krant of in de pluszone van deze website.