Belgische regering ‘niet onder de indruk’ van Lufthansa-dreigementen

De Belgische regering is ‘niet onder de indruk’ van de zoveelste poging van de Duitsers om druk te zetten in het dossier rond Brussels Airlines, al zijn er wel zorgen over de algemene vergadering van Lufthansa.

  • Afgelopen weekend doken ze weer op, de doemberichten over Brussels Airlines. Deze keer was het in La Libre, dat de doemscenario’s te lezen stonden: de ‘Belgische’ carrier, met honderd procent Duits aandeelhouderschap via Lufthansa, zou op omvallen staan.
  • ‘Het is een techniek die men nu al weken toepast. Om de zoveel tijd hoor je hetzelfde verhaal, waarbij ze ons blijkbaar denken angst aan te jagen, en iedereen doen geloven dat het ‘om zeep’ is, als wij niet toegeven’, zo klinkt het in regeringskringen. Wij zijn ‘niet onder de indruk’, zo is te horen. Meteen is men niet van plan om nu plots te gaan handelen, of overstag te gaan.
  • Waar men zich wel zorgen over maakt: de toestand bij Lufthansa zelf. Want daar ligt een reddingsplan van 9 miljard euro van de Duitse regering klaar, maar dat moet donderdag door een algemene vergadering van aandeelhouders van Lufthansa raken. In ruil voor die enorme som, krijgt de Duitse overheid 20 procent van de aandelen en twee bestuurders.
  • Maar dat is niet naar de zin van Heinz Hermann Thiele, een miljardair die zo’n 15 procent van Lufthansa bezit. En omdat er blijkbaar niet veel andere aandeelhouders zich al registreerden om donderdag te komen stemmen op die algemene vergadering, zou Thiele op z’n eentje de deal kunnen opblazen.
  • Vandaag zitten Thiele, het management van Lufthansa en de twee betrokken ministers, de socialistische minister van Financiën Olaf Schulz en z’n christendemocratische collega van Economie Peter Altmeier, samen voor overleg. Dat levert mogelijk een oplossing op, die voor de Belgische dochter cruciaal is.
  • ‘Dat is bijzonder ernstig. Want zonder een redding van Lufthansa, wordt het toch ook bijzonder moeilijk voor Brussels Airlines’, zo is binnen de federale regering te horen. Daar zitten niet alle partijen op dezelfde lijn. De MR is heftig voorstander van een reddingsplan, als het moet zelfs een complete nationalisatie van Brussels Airlines.
  • Maar dat is een scenario waar zeker Open Vld voor huivert. CD&V zit wat tussen beide, maar niemand zit te wachten op een terugkeer naar een ‘Sabena-tijdperk’, zoals Georges-Louis Bouchez (MR) wel lijkt te bepleiten.
Meer