sadak souici

Frankrijk ziet trein als alternatief voor binnenlandse vluchten op trajecten korter dan 2,5 uur sporen

Frankrijk wil korte binnenlandse vliegreizen waar mogelijk vervangen door treinreizen. Dat heeft viceminister voor Transport Jean-Baptiste Djebbari gezegd op de Franse radio. Op trajecten die per trein in 2,5 uur kunnen worden afgelegd, zou niet meer mogen worden gevlogen, maar dat geldt dan ook voor de concurrenten van Air France. Met Alstom bezit Frankrijk overigens ook een van de grootste producenten van treinen en infrastructuur.

De Franse overheid heeft er bij luchtvaartmaatschappij Air France op aangedrongen om korte vluchten uit het schema te halen als onderdeel van het steunpakket. 

Air France-KLM kreeg een steunpakket ter waarde van 7 miljard euro om het hoofd te bieden aan de coronacrisis, maar daar waren duurzaamheidseisen aan verbonden.

Onder meer de milieuvervuiling speelt bij de kwestie een grote rol. Door de korte verbindingen te verbieden, moet ook de komst van prijsvechters op de betreffende routes worden voorkomen. 

Concreet wil de Franse overheid dat binnenlandse vluchten op bestemmingen waarvoor er een alternatieve treinverbinding bestaat van minder dan 2,5 uur, geschrapt zouden worden.   Dat zou vooral voelbaar worden op de kleinere Parijse luchthaven van Orly.

SNCF, Alstom, Air France

Frankrijk staat niet alleen met dat soort idee. Ook EU-commissaris Frans Timmermans en de Duitse overheid vinden dat we van de huidige investeringen na de coronacrisis gebruik moeten maken om de economie "te vergroenen". 

Toch zit er een tikkeltje economisch eigenbelang achter de Franse plannen. Als korte vluchten wegvallen, is dat uiteraard goed voor de Franse staatsspoorwegmaatschappij SNCF die dan meer passagiers en dus meer subsidies van de overheid zou krijgen. 

Meer nog: wellicht zal dat Franse idee elders navolging krijgen en zal er dus op termijn meer geïnvesteerd worden in snelle en efficiënte spoorweginfrastructuur, vooral dan in Europa. Dat is dan weer goed nieuws voor Alstom, de op een na grootste producent van treinen, metro's en bijhorende infrastructuur. Alstom is een paradepaardje van de Franse industrie en stond mee aan de wieg van de hogesnelheidstreinen in Europa. Alstom werkt wereldwijd netwerken uit. 

Tenslotte steunt de Franse overheid dus ook Air France-KLM met een noodkrediet, maar is het ook de bedoeling dat niet enkel die maatschappij de korte vluchten opgeeft, maar ook goedkope concurrenten. 

Meest gelezen