Wereldwijde interesse in mobiel bankieren blijft toenemen

Het voorbije jaar deden 48 procent van de gebruikers van mobiele apparaten op hun toestel beroep om banktransacties uit te voeren. Dat betekende een stijging met 7 procentpunt tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van het Mobile Ecosystem Forum (MEF), gebaseerd op een internationale enquête bij 6.500 smartphone-gebruikers.

Ondanks de toenemend interesse blijken privacy-bekommernissen een belangrijke hinderpaal om de populariteit van mobiel bankieren snel verder op te drijven.

Digitale content

De consumptie van digitale content zoals film en muziek was op smartphones ook vorig jaar de meest populaire activiteit. Wereldwijd bevestigde 54 procent van de ondervraagden het voorbije jaar dergelijke content te hebben geconsumeerd. Tegelijkertijd bleek dat 48 procent van de ondervraagden mobiel een product had besteld.

Dit geeft volgens de onderzoekers aan dat de consumenten zich met mobiele handel steeds comfortabeler voelen. Dat blijkt ook uit de groei van het wereldwijde mobiele bankieren, waar eveneens een score van 48 procent wordt opgetekend.

Verder zei 39 procent mobiel een service, zoals een taxi of een maaltijd, te hebben besteld. Daarnaast benadrukte 37 procent een betaling met een mobiele of digitale portefeuille te hebben uitgevoerd. Verder in de ranglijst staan ook nog het gebruik van een mobiel apparaat voor gezondheid of fitness (25 procent) en de bediening van een geconnecteerd toestel (20 procent).

Wantrouwen

‘Toch erkennen vele ondervraagden dat ze zich door privacy-bekommernissen afgeremd voelen om hun digitale activiteiten nog verder uit te breiden,’ zeggen de onderzoekers. ‘Slechts 13 procent van de respondenten zegt met volle vertrouwen hun gegevens aan de mobiele operatoren ter beschikking te stellen. Dat cijfer heeft tegenover het jaar voordien ook geen verbetering gekend.’

De laagste score wordt opgetekend in de Verenigde Staten. Daar zegt slechts 8 procent de mobiele operatoren met persoonlijk data te vertrouwen.

Wel krijgen mobiele operatoren een groter vertrouwen dan verzekeraars, internetbedrijven, sociale netwerken en online winkels. Het grootste vertrouwen wordt gekoesterd in banken en kredietkaartbedrijven, gevolgd door artsen en ziekenhuizen. Die argwaan lijkt volgens de onderzoekers ook terecht. Slechts 23 procent van de respondenten zegt immers niemand in hun omgeving te kennen die het slachtoffers van fraude is geworden.

Meer