Direct naar artikelinhoud
De Warmste Week

Nieuw concept van De Warmste Week is ‘streep door de rekening’ voor goede doelen

De Warmste Week 2019 in Kortrijk zamelde het recordbedrag van 17.518.153 euro in.Beeld BELGA

Fundraisers Alliance Belgium, een netwerkorganisatie voor fondsenwervers, reageert erg ontgoocheld op het nieuws dat De Warmste Week van VRT dit jaar niet draait om geld schenken aan goede doelen. Dit jaar wil De Warmste Week de focus leggen op zelf de handen uit de mouwen steken om anderen te helpen. 

en

“Niet je geld telt, maar je persoonlijke inzet”, kondigde de openbare omroep aan in het kader van De Warmste Week, die dit jaar van vrijdag 18 tot en met donderdag 24 december wordt georganiseerd. Door iedereen te vragen om zich rechtstreeks in te zetten voor mensen die hulp nodig hebben, wil de VRT ‘het vuur van de solidariteit tijdens de coronacrisis in Vlaanderen brandend houden’.

Het nieuwe concept baart Fundraisers Alliance Belgium zorgen.”Een mooie gedachte, maar voor veel goede doelen een streep door de rekening”, klinkt het. “Het stopzetten van een campagne als De Warmste Week om geld in te zamelen, net in het jaar van deze grote economische crisis, lijkt allerminst evident en gewenst. Op het moment dat heel wat goede doelen door het wegvallen van hun acties financieel voor een moeilijke situatie staan, dreigt deze beslissing er nog een flinke schep bovenop te doen.”

Ook Strategies and Leaders, een adviesbureau dat bestaat uit een team van sociale ondernemers, uit kritiek op de beslissing en lanceerde er zelfs al een petitie tegen het nieuwe concept. “De harde realiteit bij veel organisaties is dat er geld nodig is om te kunnen blijven doen wat ze vandaag doen”, klinkt het. “Geef ons alsjeblief nog een jaartje ademruimte.”